تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

امروز تا بدین لحظه پس از انشار خبری از منابع آگاه مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا (ECB) در راستای احیای وضعیت اقتصادی اروپا در اندیشه خرید اوراق قرضه شرکت های بزرگ در ماه دسامبر یا اوایل سال آینده است، ارزش یورو در مقابل دلار دوباره کاهش یافت.

این در حالی است که تا قبل از سشن اروپا، قیمت این زوج ارز به نرخهای بالا یعنی نزدیکی سطح ۱٫۲۸۴۰ صعود کرده بود اما حرکت افزایشی آن سرعت چندانی برای صعود نیافت و در این منطقه ۱٫۲۸۵۳ یورو با مشکل جدی روبرو شده است و گویا در محدوده سقف که قبلا عنوان شد معامله گران با حجم بالا وارد پوزیشن فروش می شوند.

در خصوص این خبر بازار مترصد انتشار جزئیات انتشار آن و اقدام دیروز بانک مرکزی اروپا در خرید اوراق قرضه در اوایل هفته آینده است تا چشم اندازی از وضعیت آتی و تصمیمات بانک مرکزی اروپا نمایان گردد و به نظر می رسد که بازار احتمال استمرار برنامه خرید اوراق قرضه در اروپا را بسیار زیاد می داند.

این برنامه به طور بالقوه ی حجم برنامه خرید اوراق قرضه اروپا را افزایش می دهد مخصوصا اگر به بازار اوراق قرضه شرکتی گسترش یابد.

در واقع این سیاست مهر تاییدی بر اظهارات اخیر آقای دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) بر افزایش ترازنامه بانک مرکزی می باشد و به باور ما بانک مرکزی اروپا هنوز هم تحت فشارهای زیادی برای خرید اوراق قرضه است. از سوی دیگر واگرایی بین سیاست پولی اروپا و آمریکا از جمله عوامل اصلی تقویت دلار از ماه مه به این سو بوده است.

به همین خاطر همانگونه که در نمودار زیر مشخص است یورو برای چندین بار متوالی نتوانست بالای سطح مقاومت ۱٫۲۸۵۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۲۵۰۱) تثبیت شود و پس از انتشار این خبر دوباره به پایین سطح ۱٫۲۷۴۵ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) کاهش یافت.

به باور ما حرکت اصلی یورو کماکان نزولی است و از این رو برای امروز نیز می توان در نرخهای بالا یعنی در همان سطوح نزدیکی ۱٫۲۸۵۰ ، ۱٫۲۸۸۰ ، ۱٫۲۸۹۰ با حد استاپ بالای ۱٫۲۹۰۰ اقدام به فروش یورو کرد.

اگر یورو قادر به تثبیت ۱ساعته در پایین سطوح ۱٫۲۷۴۸ و ۱٫۲۷۴۶ (خطوط تنکان سن و کیجون) گردد، هدف بعدی یورو کاهش سریع تا نرخ ۱٫۲۷۳۱ (پایین ترین سطح ۲۰ اکتبر) ۱٫۲۷۱۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱٫۲۷۰۵ (پایین ترین سطح ۱۶ اکتبر) خواهد بود.

در مجموع در میان مدت تا زمانیکه قیمت یورو در پایین ابر ایچیموکوی روزانه قرار دارد، هنوز هم فرصتهای زیادی برای فروشندگان است تا در نرخهای بالا وارد معامله شوند اما فعلا در کوتاه مدت تا زمانیکه قیمت در بالای خطوط تنکان سن و کیجون سن (۱٫۲۷۴۶) قرار دارد، نسبت به استمرار حرکت نزولی باید کمی احتیاط کرد، از این رو، می بایست در همین سطوح نزدیکی ۱٫۲۷۲۰ – ۱٫۲۷۱۵ برای تسویه فروش  اقدام کرد.

در سایر تحولات بازار و در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز گزارش های امروز حاکی از آن است که بین قیمتهای ۱۰۶٫۲۰ و ۱۰۶٫۰۰ بدلیل چینش سفارشات خرید حجم مناسبی خرید انجام شده و به همین خاطر امروز قیمت این زوج ارز تا حدود سطح ۱۰۶٫۹۰ اصلاح کرد اما سفارشات فروش به ترتیب در سطوح ۱۰۷٫۰۰ ، ۱۰۷٫۲۰ ،۱۰۷٫۳۰ و ۱۰۷٫۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز برای امروز به نظر می رسد همینطور که به محدوده کف ۱۳۵٫۸۰ و ۱۳۵٫۷۵ نزدیک می شود خریداران اندکی در بازار جهانی ظاهر می شوند و سفارشات فروش این زوج ارز نیز به ترتیب در ۱۳۶٫۸۰ ، ۱۳۷٫۰۰ و ۱۳۷٫۱۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو