تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته به خاطر افزایش ایندکس دلار و آمارهای قوی اقتصادی از آمریکا ، اروپا و چین به پایین سطح ۱۲۳۰ کاهش یافت و تا بدین لحظه عملکرد هفتگی آن منفی بوده است بطوریکه در طی ۳ هفته گذشته این اولین باری است که قیمت اونس طلا کاهش هفتگی را به میزان ۰٫۶- درصد تجربه می کند که عمده دلیل آن تقویت ایندکس دلار و افزایش نسبی شاخصهای سهام می باشد.

همانطور که می دانیم زمانیکه دلار در بازار قوی می شود این مسئله خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای خارجی بیشتر گران می کند و به تبع تقاضا برای خرید آن پایین می آید.

دیروز شاخص کسب و کار منطقه اروپا بسیار بهتر از پیش بینی ها اعلام شد و در چین نیز بخش کارخانه ای رشد قابل توجهی داشت. در آمریکا نیز شاخص نماگر پیشروی اصلی نیز به میزان ۰٫۸% رشد یافت که اشاره به رشد خوب اقتصاد آمریکا در این چند ماه باقی مانده به سال دارد. بدین جهت، حرکت اونس طلا کماکان تابع اخبار کنونی خواهد ماند.

از نظر تحلیل تکنیکالی نیز همانطور که در نمودار زیر می بینیم حرکت نزولی روز گذشته قیمت در اطراف سطح حمایت ۱۲۲۷ متوقف شد و ممکن است که در معاملات امروز برای مدت کوتاهی در بالای این سطح در نوسان باشد تا پس از آن در صورت شکست سطح ۱۲۲۶ به ترتیب به سطوح حمایت بعدی یعنی نرخهای ۱۲۱۹ و ۱۲۱۰ کاهش یابد.

عمق حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۲۵۵٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۱ اکتبر) نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی است که قبلا از سطح ۱۱۸۳٫۴۵ (پایین ترین سطح روز ۶ اکتبر) آغاز شده است. حتی اگر هم این روند افزایشی بتواند گسترش یابد، احتمال اینکه اونس طلا به محدودده ۱۲۱۹ و ۱۲۱۱ برسد وجود دارد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته اند.

فعلا سطح حمایتی که در نرخ ۱۲۲۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد باعث اصلاح ملایم قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۳۳ شده است و ممکن است به اندازه ی کافی قوی نباشد که موجب برگشت صعودی قیمت شود زیرا سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۲۳۸ و ۱۲۴۴ واقع شده اند.

با این حال در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۳ و تثبیت ۲ ساعته قیمت بالای آن راه برای بازگشت بیشتر تا نرخهای ۱۲۳۸ و ۱۲۴۴ هموار خواهد کرد.

نوسانات امروز بازار جهانی اونس طلا بی تردید تحت تاثیر حرکات بازارهای سهام و ایندکس دلار خواهد بود زیرا در تقویم اقتصادی آمریکا به جز شاخص فروش خانه های نوساز (پیش بینی ۴۷۳۰۰۰ واحد، رقم قبلی ۵۰۴۰۰۰ واحد) که قرار است در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران منتشر شود، رویدادهای چندانی زمان بندی نشده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا