تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

چنانکه روز جمعه نیز اشاره کردیم، انتظار داریم که دیر یا زود قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح حمایت ۷۹٫۷۸ دلار/بشکه را لمس کند و چنانچه بتواند این سطح را بشکند در موج نزولی C تا حدود سطح ۷۸ سقوط خواهد کرد.

این سطح حمایت همانگونه که در نمودار زیر مشخص است بر روی پایین ترین سطح ۱۶ اکتبر قرار دارد که موقتا جلوی ریزش قیمت به سوی سطح ۷۸ را گرفته است که این سطح مماس با کف کانال نزولی می باشد.

هر چند طبقه بندی کاهش اخیر قیمت از سطح ۸۴٫۰۵ (بالاترین سطح روز ۲۱ اکتبر) کمی دشوار است اما در کل به نظر می رسد که سیر نزولی قبلی قیمت که از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده مجدد از سرگرفته شده است.

به احتمال زیاد این موج نزولی امتداد بیشتری داشته باشد و از این رو در محدوده نرخهای فعلی فرصتهای مناسبی برای فروش دیده می شود مگر آنکه از بالا سطح مقاومت اولیه ۸۱٫۹۰ و سپس ۸۲٫۶۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از کاهش ۹۱٫۷۹ – بالاترین سطح ۳ اکتبر – به ۷۹٫۷۸) با قدرت شکسته شود که آن وقت می توان گفت که افزایش قیمت تا سطح ۸۴٫۳۷ یعنی تا سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی در دستور کار قیمت قرار گرفته است.

بنابراین برای اینکه قیمت همچنان در کانال نزولی قرار گرفته است اکنون نشانه های دیده می شود مبنی بر اینکه قیمت دوباره سطح ۷۹٫۷۸ را لمس خواهد کرد و از این رو شکسته شدن سطح حمایت ۷۹٫۷۸ فرصتی را برای ورود به پوزیشن های فروش با هدف ۷۸ دلار/بشکه (کف کانال کاهشی) را فراهم خواهد آورد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به سوی سطح حمایت ۸۲٫۸۷ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان می دهند.

همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید، این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) آغاز شده است.

این سطح حمایت موقتا باعث اصلاح جزئی قیمت نفت برنت شده که به باور ما این اصلاح قیمت در اطراف سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) متوقف شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این حرکت اصلاحی در قالب موج ۴ یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی صورت گرفته است که از سطح ۹۹٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۱۷ سپتامبر) شکل گرفته است.

به باور ما این موج یعنی موج ۴ بزودی در موج کاهشی ۵ معکوس خواهد شد و به نرخهای پایین تر سقوط خواهد کرد. آنگاه فروشندگان می توانند تا حد زیادی به استمرار حرکت کاهشی امیدوار باشند و در این صورت، هدف بعدی نزولی نرخ ۷۷٫۷۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) خواهد بود.

در حرکت افزایشی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ موجب افزایش قیمت به سطح ۸۹٫۱۷ می شود و از این رو، مترصد برای رسیدن قیمت به سطوح مناسب برای ورود به پوزیشن فروش هستیم.

چنانکه در گزارش روز جمعه نیز اشاره کردیم، این احتمال وجود دارد که با رسیدن قیمت نفت برنت به پایین سطح حمایت مشخص شده بار دیگر تقاضا برای فروش شکل گیرد و قیمت از سطح حمایت ۸۲٫۸۷ عبور کند و تا حدود سطح ۷۷٫۷۰ دلار/بشکه نزول کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت