تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در طی ۲۴ ساعته گذشته و پس از آنکه بانک گلدمن ساکس پیش بینی خود را از قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال برای سه ماه اول سال ٢٠١۵ میلادی ١۵ دلار کاهش داد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت.

طبق پیش بینی بانک گلدمن ساکس، افزایش تولید نفت کشورهای خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مانند آمریکا احتمال دارد از تقاضای نفت پیشی بگیرد که همین امر موجب سیر نزولی قیمت شده است بطوریکه قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات روز گذشته توانست به پایین سطح ۷۹٫۷۸ دلار/بشکه کاهش یابد و تا نرخ ۷۹٫۴۴ سقوط کند.

هر چند پس از لمس این سطح دوباره به بالای ۸۰ بازگشت اما این انتظار وجود دارد که قیمت بتواند سطح حمایت ۷۹٫۹۵ را دوباره بشکند و تا حدود سطح ۷۷٫۶۰ نزول کند که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکی، همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سومین موج از چرخه سه موجی قیمت می باشد که از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) تشکیل شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی بیانگر آن است که سطح حمایت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی وجود دارد که هنوز قیمت را در بالای این سطح نگه داشته است و در این چند هفته گذشته موجب اصلاح قیمت شده که این اصلاح همانطور که در نمودار زیر مشخص است در حوالی سطح ۸۴٫۲۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) متوقف گردیده است.

این حرکت برگشتی که قبلا تا سطح ۸۴٫۲۱ پیش رفته بوده کاملا به نرخهای پایین معکوس شده است که نشاندهنده از سرگیری موج نزولی C به سوی سطح ۷۷٫۶۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک زمانی می توان از شکست سطح حمایت ۷۹٫۹۵ مطمئن شد که قیمت به پایین سطح ۷۹٫۴۴ (پایین ترین سطح دیروز) کاهش یابد که آن وقت فرصتی را برای ورود به پوزیشن های فروش با هدف ۷۷٫۶۰ و در آینده نزدیک ۷۳٫۵۲ دلار/بشکه فراهم خواهد آورد که در نمودار زیر مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت همچنان به سوی سطح ۸۲٫۸۷ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت تایید کرده اند.

همانگونه که در چارت زیر مشخص است قیمت در موج نزولی ۵ قرار گرفته که این موج پنجمین موج از چرخه پنج موجی می باشد که از سطح ۹۹٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۱۷ سپتامبر ) تشکیل شده است.

این چرخه از امواج الیوت موج بزرگتر C را تشکیل می دهد که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) شکل گرفته است.

در نمودار زیر به وضوح دیده می شود که موقتا این موج نزولی C در اطراف سطح حمایت ۸۲٫۸۷ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) متوقف شده است.

در کل ما معتقدیم که موج اصلاحی که از سطح ۸۲٫۶۰ (پایین ترین سطح روز ۱۶ اکتبر) تشکیل شده در سطح مقاومت ۸۷٫۱۹ (بالاترین سطح روز ۲۳ اکتبر) به پایان رسیده و موج نزولی C دوباره از سرگرفته شده است که این موج می تواند قیمت نفت برنت را تا سطح ۷۷٫۷۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

بنابراین هنوز هم قیمت نفت برنت تحت تاثیر پیش بینی کاهش ۱۵ دلاری قیمت نفت توسط بانک گلدمن ساکس قرار دارد امری که به فروش بیشتر نفت برنت خواهد انجامید و معامله گران را به فروش بیشتر نفت برنت دریای شمال ترغیب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت