خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC)

بیانیه بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) راس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر شد و از آنجاییکه لحن بیانیه نسبت به گذشته تغییری قابل توجهی داشت، موجب نوسانات بازار شد.

FOMC هر چند بار دیگر تاکید نمود که میزان نرخ بهره “برای مدت طولانی” در سطوح پایین باقی خواهد ماند اما تلویحاً به این نکته نیز اشاره نمود که بر اساس اطلاعات دریافتی از نشست قبلی فدرال رزرو در ماه سپتامبر روند رشد اقتصادی با عملکردی متعادل گسترش می یابد.

شرایط بازارهای کار به طور کلی با بهبود هایی قابل توجهی روبرو بوده است و نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است. مهمتر از همه آنکه اشاره شد که در محدوده ای وسیع تری از معیار های بازارهای کار ، استفاده بهره گیری کم از منابع نیروی کار به تدریج در حال کاهش است و هیچ اشاره ی به سستی قابل توجه در بازار کار (significant slack in the labour market) نکرد.

مخارج خانوارها در آمریکا با رشد های متعادلی روبرو خواهد بود و سرمایه گذاری های ثابت تجاری به رشد خود ادامه می دهد در حالی که بهبود در بازارهای مسکن هنوز هم روند کندی را نشان می دهد. نرخ تورم در زیر هدف تورمی بلند مدت این کمیته قرار دارد و انتظار می رود نرخ تورم بلند مدت با ثبات باقی باشد.

بر اساس بحث های قانونی، فدرال رزرو به دنبال دستیابی به اشتغال کامل و ثبات قیمتی است. این کمیته انتظار دارد با سیاست های مناسب تطبیقی به این مهم دست یافته شود. فعالیت های اقتصادی به رشد متعادل خود ادامه خواهد داد و بازارهای کار به بهبود تدریجی خود تداوم می بخشد و به سمتی حرکت خواهند کرد که این کمیته بر اساس بحث های قانونی به آن رسیده است.

این نهاد انتظار دارد ریسک های چشم انداز اقتصادی برای اقتصاد و بازارهای کار به نزدیک تعادل برسد. این نهاد متوجه شده است که تثبیت متدوام نرخ تورم در زیر ۲ درصد از ابتدای امسال تا حدودی تقلیل یافته است.

این نهاد بر این عقیده است که بهبود قابل توجهی در چشم انداز بازار کار از زمان آغاز خرید دارایی های جاری بوجود آمده است. علاوه بر این بهبود چشمگیری در اقتصاد وجود دارد که از پیشرفت گسترده اقتصادی به سمت اشتغال کامل و ثبات قیمتها حمایت می کند.

برای ادامه حمایت در مسیر دستیابی به اشتغال کامل و ثبات قیمت کمیته سیاست گذاری فدرال رزرو بر نرخ بهره جاری فدرال بر روی ۰ تا ۰٫۲۵ درصد تاکید می کند. این نهاد به بررسی هر دو عامل جاری و مورد انتظار در زمینه اهداف اشتغال کامل و نرخ تورم ۲ درصد خواهد پرداخت.

این ارزیابی به محدوده وسیعی از اطلاعات بستگی خواهد داشت که شامل ارقام مربوط به شرایط بازارهای کار ، نشانه های فشار های تورمی و  انتظارات تورمی خواهد بود.

این نهاد به پیشبینی مبتنی بر ارزیابی این فاکتور ها و تناسب آن برای حمایت از اهداف جاری برای ادامه سیاست های نرخ بهره تا زمان قابل توجه پس از پایان بخشیدن به سیاست های خرید اوراق قرضه خود خواهد پرداخت به خصوص در صورتی که نرخ تورم در زیر هدف بلند مدت ۲ درصدی این نهاد باقی باشد و مشروط بر اینکه انتظارات تورمی در دوره بلند مدت تر به خوبی مهار شده باشد.

در هر حال اگر اطلاعات آتی اشاره به پیشرفت سریع اقتصادی به سوی اهداف اشتغال و تورم نسبت به انتظار کمیته سیاستگذاری داشته باشد، از این رو افزایش برای نرخ بهره وجوه فدرال زودتر از پیش بینی ها رخ خواهد داد و در مقابل اگر ثابت شود که پیشرفت اقتصادی کندتر از انتظارات بوده ممکن است که افزایش در نرخ بهره وجوه فدرال دیرتر از پیش بینی های کنونی رخ دهد.

زمانی که این نهاد تصمیم بگیرد سیاست های تطبیقی را از میان بردارد باید شاهد رسیدن به توازن در اهداف اشتغال کامل و نرخ تورم ۲ درصدی باشیم.

در شرایط جاری این کمیته پیش بینی می کند پس از آنکه آمار اشتغال و نرخ تورمی به تفکرات قانونی نزدیک گردد شرایط اقتصادی برای مدت زمانی تثبیت نرخ بهره پولی فدرال در سطوح پایین را که از نظر دیدگاه این نهاد در بلند مدت عادی است تضمین می کند.

از این رو پس از آنکه بانک فدرال رزرو برنامه خرید اوراق قرضه ماهانه خود را به پایان رساند و این اعتماد را به سرمایه گذاران داد که وضعیت اقتصادی آمریکا همچنان در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت، ارزش دلار آمریکا در بازارها به شدت در برابر ارزهای اصلی افزایش یافت و قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۲۲٫۲۰ سقوط کرد و هدف بعدی کاهش قیمت تا سطح ۱۲۱۰ و نرخهای پایین تر خواهد بود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا