تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

حرکت نزولی اونس طلا از دیشب و پس از انتشار بیانیه قوی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) آغاز شد و امروز نیز در طول بازار آسیا و اروپا ادامه یافته است.

مطابق پیش بینی ها بانک فدرال رزرو به خرید اوراق قرضه خود به خاطر بروز نشانه‌هایی از تقویت اقتصاد آمریکا پایان داد و در بیانیه اعلام نرخ بهره بانک فدرال آمریکا آمده بود که شرایط بازارهای کار به طور کلی با بهبود هایی قابل توجهی روبرو بوده است و نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است.

مهمتر از همه آنکه اشاره شد که استفاده بهره گیری کم از منابع نیروی کار به تدریج در حال کاهش است و در بیانیه خود صراحتاً اعلام داشته در صورتیکه پیشرفت رشد اقتصادی سریعتر از انتظار کمیته سیاستگذاری باشد، احتمالاً به افزایش نرخ بهره زودتر از حد انتظارات اقدام خواهد کرد و هرگونه تصمیم در این خصوص را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است.

این مواضع از سوی بازارها به معنی افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر سال آینده تلقی می شود و در نتیجه، دلار آمریکا در برابر ارزهای بازار به شدت صعود کرد و از آنجایی که اونس طلا و دلار عکس هم عمل می کنند، منجر به کاهش اونس طلا به پایین ترین سطح ۳ هفته گذشته شد. ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به کمترین میزان خود در ۶ ساله گذشته رسیده است که خود همین نیز معامله گران را به فروش بیشتر اونس طلا ترغیب نموده است.

بدین ترتیب، با انتشار بیانیه FOMC موجی از حرکت کاهشی اونس طلا آغاز شده است و حرکت کاهشی تا زیر سطح ۱۲۱۰ ادامه یافت و هم اکنون می توان هدف ۱۲۰۰ را متصور بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از افزایش ۱۱۸۳٫۴۶ (پایین ترین سطح ۶ اکتبر) به ۱۲۵۵٫۲۰ (بالاترین سطح ۲۱ اکتبر) قرار دارد.

برای امروز سطح حمایت ۱۲۰۰ سرنوشت اونس طلا را تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح حرکت نزولی اونس طلا با شدت بیشتری تا سطح ۱۱۸۰ ادامه خواهد یافت.

سطح مقاومت نیز بر روی نرخ ۱۲۱۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) قرار دارد. بنابراین اونس طلا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و چنانچه امروز نیز در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار فصلی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) بالاتر از پیش بینی ها (۳٫۱%+) اعلام شود می بایست به این سقوط تن دهد.

اکنون همانطور که اشاره کردیم با توجه به بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا ، افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها و فروش ذخایر طلا اسپایدر انتظار داریم اونس طلا تحت فشارهای نزولی تا سطح ۱۲۰۰ قرار گیرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا