تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای امروز در قیمت نفت خام سبک آمریکا می بایست منتظر باشیم تا یکی از سطوح ۸۱٫۴۰ یا ۸۲٫۸۵ دلار/بشکه با قدرت شکسته شود تا جهت امروز بازار مشخص گردد.

در نمودار زیر چنین به نظر می رسد که موج (۴) در همان نزدیکی سطح مقاومت ۸۲٫۶۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تکمیل شده است و چنانچه امروز قیمت بتواند ۲ ساعته پایین سطح حمایت ۸۱٫۴۱ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) تثبیت شود، می بایست منتظر شروع موج نزولی (۵) باشیم که در این موج می تواند دوباره قیمت را به ترتیب به سطوح ۸۰٫۵۰ ، ۸۰٫۳۰ و حتی ۷۹٫۴۴ پایین بکشاند.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز بانک مرکزی آمریکا در بیانیه شب گذشته باز هم به خریداران دلار چراغ سبز نشان داد و از آنجایی که نفت با دلار رابطه عکس با هم دارند، این موضوع می تواند در صورت شکسته شدن سطح ۸۱٫۴۱ ادامه کاهش نفت را بیش از پیش مجسم کند.

امری که در صورت تحقق می تواند بار دیگر به کاهش قیمت نفت خام تا نرخهای ۸۰٫۵۰ و حتی بیشتر یعنی ۷۹٫۴۴ منجر شود. لازم به ذکر است که خبر امروز تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار اعلام این خبر باقی مانده است.

در نمودار زیر، ادامه حرکت نفت خام سبک آمریکا را در صورت شکست یکی از سطوح حمایت ۸۱٫۴۱ و مقاومت ۸۲٫۸۵ پیش بینی می کنیم و در مجموع اگر اتفاق خاصی نیافتد سقف قیمت در همان نزدیکی سطح مقاومت ۸۲٫۶۳ دلار/بشکه ساخته شده و ما در موج نزولی (۵) قرار داریم و در این موج قیمت را به نرخ های پایین تر که در نمودار زیر مشاهده می کنید هدایت خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال مشاهده می فرمائید قیمت آن توانسته که از سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ دلار/بشکه عبور کند و برای امروز چنانچه به همین صورت در بالای آن تثبیت شود موجب صعود به سوی منطقه ۹۰٫۵۱ الی ۹۲٫۲۲ می شود.

در حرکت نزولی نیز تنها به شرط آنکه قیمت به پایین سطح ۸۶٫۱۰ برسد و ۲ ساعته پایین آن تثبیت شود نشان می دهد که شکست سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ شکست غلط (false break) بوده است و می بایست در سناریوی افزایشی نفت برنت به منطقه اشاره شده تجدید نظر کرد.

در هر صورت آنچیزی که در نمودار زیر مشخص است آنکه سطح مقاومت قیمت که بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C که از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) شروع شده بود شکسته شده است و از نظر بررسی سطوح فیبوناچی احتمال پیشروی قیمت به سطح فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی در نرخ ۹۲٫۲۲ وجود دارد که این مشروط به تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۸۶٫۱۰ می باشد.

براساس نوسانات خنثی قیمت بین پایین ترین سطح ۲۳ اکتبر و بالاترین سطح ۱۷ اکتبر یعنی سطوح ۸۴٫۱۲ و ۸۷٫۳۴ هدف اولیه را می توان در سطح ۹۰٫۵۱ در نظر گرفت و باز هم یادآوری می شود که در صورت تثبیت قیمت در پایین سطح حمایت ۸۶٫۱۰ می بایست در سناریوی افزایشی تجدید نظر کرد.

اگر حرکت کاهشی به پایین سطح ۸۶٫۱۰ ادامه یابد، می توان به انتظار کاهش نفت برنت تا سطح ۸۴٫۱۲ و پس از آن سطح ۸۲٫۸۷ دلار/بشکه بود که این سطوح در نمودار زیر مشخص گردیده اند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت