تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

شب گذشته همانطور که مفصل بدان اشاره کردیم اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا، نوسانات قابل توجهی را در بازار ارز بوجود آورد. بیانیه این نهاد دیشب منتشر شد که چشم انداز نوید بخشی از اقتصاد آمریکا را نمایان ساخت.

از شب گذشته که دلار آمریکا با انتشار خبر توقف کامل برنامه خرید ماهیانه اوراق قرضه آمریکا، حرکت شدید افزایشی خود را آغاز کرد، هنوز هم این حرکت افزایشی دلار در برابر ارزهای اصلی ادامه داشته و اخبار اقتصادی منتشره از بانک مرکزی آمریکا نیز حاکی از بهبود وضعیت اقتصادی است.

جلسه بانک مرکزی آمریکا روز گذشته برگزار شد و اگرچه تغییری در نرخ بهره اعمال نشد اما لحن بیانیه پس از اعلام نرخ بهره موجبات خوشحالی خریداران دلار را فراهم آورد. بانک مرکزی آمریکا به موج کاهش تورم ناشی از کاهش بهای سوخت اشاره کرد و وضعیت اقتصادی آمریکا را مثبت ارزیابی نمود که این سخنان تلویحا به معنی چراغ سبز به افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر سال آینده است.

این خبر باعث شد تا گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا از ماه اکتبر ۲۰۱۵ به ماه سپتامبر ۲۰۱۵ تغییر کند و بطور منطقی افزایش شکاف نرخ بهره بانکی میان آمریکا و اروپا، معامله گران را بیشتر به سوی خرید دلار و فروش یورو خواهد کشاند.

نکته قابل توجه دیگر آنکه، افزایش اخیر نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا بر این معنا است که می بایست در انتظار افزایش ایندکس دلار آمریکا باشیم و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا با آلمان به بالاترین سطح خود از اوایل ماه اکتبر به این سو رسیده است که این به معنای فروش یورو در بازارها تلقی می شود.

این در حالی است که اروپا همچنان با مشکلات اقتصادی خود مواجه است و بنابراین اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان دو بانک مرکزی اروپا و آمریکا مشهود است.

در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند یورو از نزولی به صعودی وجود ندارد. در نمودار زیر مشاهده می فرمائید که قیمت این زوج ارز کاملا در پایین سطح ۱٫۲۶۹۴ (خط تنکان سن) تثبیت شده است و هم اکنون این سطوح در نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته قرار دارند.

برای امروز استراتژی خود را در خصوص فروش یورو به ترتیب در محدوده سطوح فعلی ۱٫۲۶۴۰ ، ۱٫۲۶۵۰ ، ۱٫۲۶۷۵ ، ۱٫۲۶۸۰ تکرار می کنیم و حد سود اول را در سطح ۱٫۲۵۵۰ و حد سود دوم را ۱٫۲۵۱۰ قرار داده ایم.

فردا مهمترین خبری که منتشر خواهد شد اعلام شاخص تورم مصرف کننده (CPI) منطقه اروپا خواهد بود که انتظار میرود از رقم قبلی ۰٫۳% به ۰٫۴% تغییر یابد. بنابراین ما از هم اکنون روند نزولی را برای یورو ادامه دار پیش بینی می کنیم و چنانچه تورم اروپا فردا کمتر از پیش بینی ها اعلام شود، دوباره فرصت هایی برای حرکت نزولی یورو بوجود خواهد آورد.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

UsdJpy:

در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا، دلار به میزان قابل توجهی در برابر ین ژاپن تقویت شد و هدف قیمت بر روی نرخ ۱۱۰٫۰۹ (بالاترین سطح روز ۱ اکتبر) قرار دارد و چنانچه کندل روزانه بالای سطح ۱۰۸٫۹۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تثبیت شود، می بایست منتظر افزایش بیشتر قیمت دلار – ین ژاپن باشیم که در نمودار پایین مشخص است.

با نگاهی به تصویر بزرگتر درصدد یافتن فرصتهای مجدد برای خرید هستیم و به یاد داشته باشیم که روند کوتاه مدت و میان مدت، همچنان صعودی است و برای امروز سفارشات خرید در حدود سطح ۱۰۸٫۷۵ و ۱۰۸٫۴۰ چیده شده اند و شروع مجدد روند افزایشی، می بایست قیمت این زوج ارز در بالای سطح ۱۰۹٫۵۰ تثبیت شود زیرا برای امروز برخی از سفارشات فروش در حوالی سطح ۱۰۹٫۳۵ ، ۱۰۹٫۴۰ و ۱۰۹٫۵۰ قرار دارند.

در حال حاضر به نظر می رسد، وضعیت بهبود رشد اقتصاد آمریکا بخوبی تثبیت شده و از این پس عوامل کمی وجود دارند که خواستار توقف حرکت صعودی دلار در مقابل ین ژاپن باشند.

عوامل بنیادی و تکنیکی از جمله عواملی است که می تواند بر ادامه روند صعودی این زوج ارز تاثیر داشته باشد و تقویت این گمانه که بانک مرکزی ژاپن برنامه های انبساطی خود ادامه خواهد داد، به تقویت دلار در مقابل ین ژاپن کمک خواهد کرد.

از آنجایی که دیشب بانک مرکزی آمریکا تصمیم به کاهش اقدامات محرّک اقتصادی نمود، اولین گام مهم برای خروج از سیاستهای انبساطی را برداشته است که در این صورت، خبر خوبی برای ادامه حرکت افزایش دلار در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل ین ژاپن تلقی می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن