تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز اکنون این انتظار می رود درصورتیکه حرکت نزولی پایدار باشد و قیمت در پایین سطح مقاومت ۸۱٫۴۱ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) باقی بماند، قیمت آن به سوی سطح ۷۹٫۴۴ دلار/بشکه یعنی پایین ترین سطح روز ۲۷ اکتبر کاهش یابد.

به باور ما حرکت اصلاحی که قبلا از این سطح آغاز گردیده تکمیل شده است و همانطور که روز گذشته گفتیم این حرکت اصلاحی در موج (۴) صورت گرفته بود که این موج در نزدیکی همان سطح ۸۲٫۶۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از کاهش ۹۲٫۹۶ – بالاترین سطح روز ۱ اکتبر – به ۷۹٫۴۴) به سقف خود رسید.

شکسته شدن قیمت در زیر نرخ ۸۱٫۴۱ می تواند هدف ۷۹٫۴۴ را نمایان سازد که برای امروز فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش به نظر می رسد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است که برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح ۸۱٫۴۱ می باشد که می تواند مانع از استمرار روند افزایشی گردد اما اگر امروز به هر دلیلی شکسته شود و قیمت به بالای سطح ۸۱٫۷۸ برسد، دیگر در چنین شرایطی به سر نخواهیم برد و می بایست انتظار بازگشت قیمت به نرخ ۸۲٫۰۰ یا حتی ۸۲٫۶۳ را داشته باشیم.

بنابراین حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان در جهت کاهش قیمت است زیرا قیمت از موج (۴) خارج شده است. از این رو انتظار می رود حرکت کاهشی قیمت در موج (۵) ادامه یابد و کسانیکه روز گذشته از پایین سطح ۸۱٫۴۱ اقدام به فروش کرده اند می توانند تا نرخ ۷۹٫۴۴ دلار/بشکه پوزیشن های فروش خود را نگاه دارند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت برنت

برای نفت برنت دریای شمال هدف افزایشی که دیروز به محدوده ۹۰٫۵۱ الی ۹۲٫۲۲ دلار/بشکه اشاره کرده بودیم نقض شده و دیگر مورد توجه بازار نیست زیرا همانطور که در نمودار زیر مشخص است دوباره قیمت موفق نشد که خود را بالای سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ تثبیت کند و برای امروز می بایست منتظر فرود قیمت به همان هدف نزولی قبلی یعنی سطح ۸۲٫۸۷ باشیم.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) شروع شده است و هر چند قیمت یکی دو بار به بالای این سطح رسید اما هنوز قادر به تثبیت کامل بالای این سطح نشده است و از این رو شکست اخیر این سطح یک شکست غلط (false break ) تلقی می شود.

در نمودار پایین مشاهده می شود قیمت پس از عبور اندک از سطح مقاومت ۸۲٫۶۷ مجددا به پشت این سطح بر گشته است و فقط کندل کوچک بالای این سطح داشته است که در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا همان در اصطلاح False Break Out اتفاق افتاده است.

از نظر تحلیل تکنیکال هم اکنون در نمودار پایین مشخص است که حرکت برگشتی قیمت از سطح ۸۲٫۶۰ (پایین ترین سطح روز ۱۶ اکتبر) در یک الگوی افزایشی گوه یا کنج (rising wedge) شکل گرفته شده است که این قبیل از الگوها جز الگوهای ادامه هنده کاهشی می باشند و اگر قیمت نفت برنت به همین صورت در پایین سطح ۸۶٫۶۷ تثبیت شود، اولین نشانه از تایید حرکت کاهشی به سطح ۸۲٫۸۷ است.

این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ به معنای استمرار روند بازگشتی نفت برنت به سوی ضلع بالایی این الگوی گوه یعنی حوالی سطح ۸۸٫۶۰ دلار/بشکه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت