تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

در منطقه یورو، پس از اعلام ضعیف میزان تورم آلمان که روز گذشته نیز کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شد و نیز افزایش نگرانی ها از وضعیت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جای تعجب ندارد که در بازار همگی بر این باورند که در سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا گسترش بیشتری صورت خواهد گرفت.

در این میان شاخصهای اروپا همچنان موئد ضعف این اقتصاد این منطقه می باشند. شاخصهای تورمی همچنان پایین اعلام می شوند که خبری بدی برای حوزه اروپا محسوب می شود. اما جدای از این خبرها یورو طی ۲۴ ساعته گذشته رفتار نسبتا آرامی بین سطوح ۱٫۲۵۵۰ و ۱٫۲۶۴۰ داشته که حکایت از انتظار شدید معامله گران برای خبر امروز تورم اروپا و اخبار انتهای هفته آینده علی الخصوص جلسه ECB و شاخص NFP دارد.

با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا امروز و هفته بعد شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار خواهیم بود. امروز به نظر می رسد شاخص قیمت مصرف کنندگان اروپا (CPI) که ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود، پتانسیل لازم برای حرکت بازار را در اختیار دارد.

این خبر برای امروز به شدت مورد توجه معامله گران قرار خواهد گرفت. هفته آینده نیز جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) و روز جمعه، میزان آمار ماهیانه اشتغال آمریکا (NFP) محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می روند.

با این توضیحات، فارغ از حرکتهای اصلاحی، روند کلی یورو همچنان نزولی است و نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است، یورو پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا ضعیف ترین ارز بوده و معامله گرانی که این ارز را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

برای امروز حتی در صورت تقویت یورو، این امواج مقطعی خواهند بود و کماکان انتظار داریم یورو در کوتاه مدت و حتی بلند مدت به حرکت نزولی خود ادامه دهد و هفته آینده در صورت قطعی شدن سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا، احتمال شروع حرکت کاهشی یورو به سطح ۱٫۲۵۰۰ و پایین تر فراهم خواهد آمد.

در صورتیکه آمار تورم اروپا همچنان نشان دهنده کاهش رشد در این بخش باشد، باید انتظار شروع موج بزرگ سقوط یورو را داشت زیرا پیام اصلی اعلام ضعیف قیمت مصرف کنندگان اروپا این موضوع خواهد بود که مسئله تورم منفی (deflation) جدی است و بانک مرکزی اروپا در نشست روز ۶ نوامبر هفته آینده اقدامات بیشتری را در زمینه توسعه سیاست تسهیل پولی ارایه خواهد داد.

بر طبق آمارهای IMM، به نظر می رسد با بیشتر شدن فشارهای نزولی بر یورو، بر تعداد پوزیشن های فروش نیز افزوده شده و تمایلات شدید نزولی نیز رفته رفته رو به افزایش است.

در نمودار پایین جفت ارز یورو – دلار آمریکا مشاهده می کنید که قیمت کاملا در پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته تثبیت شده است و از آنجاییکه سفارشات فروش امروز به ترتیب در سطوح ۱٫۲۶۳۰- ۱٫۲۶۴۰ و ۱٫۲۶۵۰ سپس ۱٫۲۶۷۵ – ۱٫۲۶۸۰ وجود دارند، می بایست در انتظار شکسته شدن سطح ۱٫۲۵۴۵ (پایین ترین سطح دیروز) باشیم.

در این صورت، اهداف نزولی بعدی، نرخهای ۱٫۲۵۰۴ (پایین ترین سطح روز ۶ اکتبر) و ۱٫۲۵۰۱ (پایین ترین سطح روز ۳ اکتبر) و ۱٫۲۴۹۳ (پایین ترین سطح روز ۳۱ اوت) خواهد بود و چنانچه هفته آینده نیز سطوح ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۴۹۳ شکسته شوند باید در انتظار ادامه سقوط یورو و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید بود.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو