تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

—-فرا رسیدن ایام غم بار تاسوعا و عاشورا و شهادت مظلومانه حضرت ابوالفضل (ع) و سالار شهیدان و سرور آزادگان امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان و شیفتگان آن حضرت تسلیت می گوییم—-

EurUsd:

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن حمایت ۱٫۲۵۰۰ در زوج ارز EURUSD را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر تاریخی رخ داد و ارزش یورو در برابر دلار به شدت تضعیف شد و به پایینترین حد خود در طول ۲۶ ماهه گذشته دست یافت.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این شکست چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آنست که ایا این روند ادامه دارد ؟

در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل بلند مدت و کوتاه مدت اشاره کرد. اگر از منظر بلند مدت تری به داستان نگاه کنیم باید نزول شاخصهای اقتصادی اروپا و کاهش آمارهای تورم اروپا و کاهشهای تند و تیز نرخ بهره اروپا را مقصرین اصلی سقوط یورو دانست.

از دید کوتاه مدت نیز نگاه منفی معامله گران به جلسه این هفته بانک مرکزی اروپا بهانه هایی بودند که موجب شکسته شدن طلسم ۱٫۲۵۰۰ شدند و بدین ترتیب، امروز یورو از سطح بالای ۱٫۲۵۱۵ تا سطح ۱٫۲۴۳۷ به سرعت سقوط کرد.

رشد شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا نیز مزید بر علت بود و بدین ترتیب با افزایش دلار به بالاترین سطح ۴ ساله گذشته، یورو با نهایت سرعت حرکت نزولی خود را به نمایش گذاشت و در حال حاضر در زیر سطح ۱٫۲۵۰۰ تثبیت شده است.

این حرکات در حالی صورت می گیرد که نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا (ECB) از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد و در این روز نرخ بهره اعلام می شود.

هرچند بازار از عدم تغییر نرخ بهره اروپا در این دوره تقریباً مطمئن است، اما با ظهور نشانه های کاهش در رشد اقتصادی و نگرانی ها از تورم منفی، انتظارات برای گسترش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا بیشتر شده است.

برای امروز سفارشات فروش یورو به ترتیب در سطوح ۱٫۲۵۲۰- ۱٫۲۵۲۵ و ۱٫۲۵۳۵- ۱٫۲۵۴۰ و مرحله آخر در منطقه ۱٫۲۵۵۰ قرار دارند و با توجه به چشم انداز افزایشی ایندکس دلار آمریکا، باید در انتظار ادامه سقوط یورو و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید در ۲ ساله گذشته به ترتیب به سطوح ۱٫۲۴۳۵ ،۱٫۲۴۲۵ و ۱٫۲۴۰۰ بود و چنانچه سطح ۱٫۲۴۰۰ شکسته شود، احتمال فرود بیشتر تا سطح ۱٫۲۳۴۵ بوجود خواهد آمد.

در سایر تحولات ، صعود مجدد دلار در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۷ ساله اخیر و ثبت رکورد تاریخی جدید در سطح ۱۱۴٫۰۰، همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودم.

در حال حاضر، دلار آمریکا همچنان در سطوح بالا قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت افزایشی آن امتداد بیشتری داشته باشد. امروز در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن عدد ۱۱۴ لمس شد که روزگاری نه چندان دور فتح این قله به نظر غیر ممکن می رسید.  پوند ، دلار کانادا، دلار استرالیا و … همگی در برابر ین ژاپن روز خوبی را پشت سر گذاشتند و حتی یوروی ضعیف نیز در مقابل ین ژاپن به رکورد افزایشی جدیدی در طی ۶ ماهه گذشته دست یافت.

حرکت نزولی ین ژاپن پس از آن صورت گرفت که روز جمعه بانک مرکزی ژاپن (BoJ) ضریب پایه پولی خود را از رقم قبلی ۶۰ – ۷۰ تریلیون ین به ۸۰ تریلیون ین افزایش داد و در گامی دیگر خرید دارایی های پر ریسک را سه برابر کرد و با اعلام این خبر بود که ارزش ین ژاپن در برابر همه ارزهای اصلی به شدت سقوط کرد و هنوز هم این حرکت ادامه دارد.

همچنین در خبری دیگر اعلام شد که صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی دولت ژاپن (GPIF) که ارزشی در حدود ۱٫۲ تریلیون دلار دارد، قصد دارد که منابع سهام خارجی خود را از ۱۲% به ۲۵% افزایش دهد و به همین خاطر باید در انتظار ادامه سقوط ین ژاپن و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید بود.

بنابراین زوج ارز دلار – ین ژاپن مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱۱۴ و ۱۱۵ برداشته است و در میان مدت نیز هدف ۱۲۴٫۱۴ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۷) قابل تصور است و در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز احتمال صعود قیمت تا منطقه ۱۴۳٫۶۱ – ۱۴۳٫۷۹ و سپس ۱۴۵٫۶۷ (بالاترین سطح دسامبر سال ۲۰۱۳) وجود دارد.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو