تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

—فرا رسیدن ایام غم بار تاسوعا و عاشورا و شهادت مظلومانه حضرت ابوالفضل (ع) و سالار شهیدان و سرور آزادگان امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان و شیفتگان آن حضرت تسلیت می گوییم—

اخبار ناخوشایند برای نفت همچنان ادامه دارد و امروز اعلام شد که دولت عربستان در فروش نفت خود به آمریکا تخفیف داده است و قیمت فروش نفت خود را به آمریکایی ها کاهش داده است، به همین خاطر برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت بتواند با قدرت سطح حمایت ۷۷٫۶۰ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح ۷۵٫۰۷ سقوط کند.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج کاهشی C قرار گرفته است که این موج نزولی از نرخ ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) آغاز شده است.

در نمودار پایین الگوی مثلث که بین روزهای ۱۶ و ۳ نوامبر شکل گرفته نشان می دهد که قیمت بزودی به پایین سطح ۷۷٫۶۰ خواهد رسید و تا حدود سطح ۷۵٫۰۷ کاهش می یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی واقع شده است. لازم به ذکر است که برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۷۹٫۵۵ و ۷۹٫۹۵ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) می باشد.

امروز اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود تا محرّک نفت باشد اما انتظار می رود با خبر امروز عربستان که در بالا بدان اشاره کردیم حرکت کاهشی نفت در بازارها همچنان ادامه یابد.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز سقوط اخیر قیمت نفت بیشتر به دو دلیل اصلی یعنی کاهش شدید تقاضا و افزایش عرضه مازاد بر نیاز نفت در بازارها است و از آنجایی که تقاضای نفت و فرآوردهای نفتی در کشورهای عمده صنعتی مخصوصا اروپا به خاطر کاهش رشد اقتصادی بسیار پایین آمده است، این موضوع علت اصلی کاهش قیمت نفت می باشد.

بنابراین برای امروز در صورت شکسته شدن سطح ۷۷٫۶۰ حرکت نزولی نفت خام سبک آمریکا با شدت بیشتری به سوی سطح ۷۵٫۰۷ و حتی ۷۳٫۵۲ دلار/بشکه ادامه خواهد یافت که در نمودار پایین این اهداف نزولی را مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

حرکت کاهشی نفت برنت دریای شمال موجب خوشحالی معامله گرانی شده که نفت را فروخته اند زیرا برای امروز فرصتی برای ورود مجدد به پوزیشن های فروش در محدوده سطوح پایین ۸۳٫۸۶ دلار/بشکه ایجاد می شود و به بدون تردید روند امروز نفت برنت نزولی است و کالا در این روند ادامه مسیر خواهد داد.

این سطح، نقطه مهمی است که بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۸۲٫۶۰ به ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۳۱ اکتبر) قرار دارد و اگر شکسته شود زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۸۲٫۶۰ فراهم می آورد که این سطح پایین ترین سطح روز ۱۶ اکتبر می باشد و با توجه به سرعت حرکت نزولی، فرصتهایی زیادی برای ورود به پوزیشن فروش ایجاد خواهد شد.

الگوی مثلثی که بین روزهای ۱۶ اکتبر و ۳۱ اکتبر تشکیل شده سیگنال فروش صادر کرده است که همین به منزله از سرگیری روند نزولی قیمت می باشد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۸۴٫۶۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد.

از این رو اگر به جمله معروف “روند دوست شما است” توجه کنیم، همچنان باید در انتظار ادامه حرکت نزولی باشیم و از این رو، معامله گران در نرخهای پایین ۸۳٫۸۶ وارد پوزیشن های فروش نفت برنت خواهند شد و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت تا سطح ۸۲٫۶۰ دلار/بشکه و حتی پایین تر سقوط خواهد کرد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت