تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

سرانجام اونس طلا امروز با سقوط خود به پایین سطح ۱۱۶۱ تا ۱۱۴۸ که دیروز پیش بینی کرده بودیم کاهش یافت و قبلا نیز که در همین ستون صحبت از سقوط طلا به زیر ۱۱۶۱ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

به هر حال فروش ذخایر طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر که امروز اعلام شد موجودی کل ذخایر طلا آن به ۷۳۸٫۸۲ تن کاهش یافته و از سوی دیگر عدم تمایل چینی ها به خرید فیزیکی از دلائل اصلی کاهش قیمت جهانی طلا به پایین ترین سطوح ۴ ساله اخیر می باشند که همچنان پابرجا هستند.

حتی با وجود اینکه قیمت جهانی طلا در حال حاضر به شدت به پایین ترین سطوح ۴ ساله گذشته کاهش یافته اما سرمایه گذاران چینی فعالیت چندانی برای خرید نداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت اونس طلا هستند و حتی حق پریمیوم طلای آن منفی ۵۰ سنت اعلام شد و این نشان دهنده کمبود خرید فیزیکی است.

این در حالی است که سرمایه گذاران و خریداران چینی قبلا به طور سنتی وقتی که قیمت اونس طلا با افت شدیدی روبرو می شد سریعا وارد خرید می شدند اما در شرایط فعلی هیچ اقدامی برای خرید نمی کنند و به همین خاطر می بایست به انتظار کاهش قیمت تا سطوح پایین تر ۱۱۴۸ و ۱۱۴۰ و سپس ۱۱۳۰ باشیم.

براساس نمودار پایین حرکت نزولی اونس طلا همچنان مطابق الگوی نزولی در موج ۳ ادامه دارد و هدف ما ریزش قیمت به سطح ۱۱۴۸ است و در این میزان، سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است که بزودی شکسته خواهد شد.

از این رو می توان سطح توقف استاپ فروش را در محدوده بالای ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی) قرار داد و همانطور که دیروز گفتیم هرگونه حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱۱۷۳، فرصتهای مناسبی را برای ورود مجدد فروشندگان فراهم خواهد کرد.

امروز به نظر می رسد آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) که قرار است ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام شود، پتانسیل لازم برای حرکت بازار را در اختیار داشته باشد، اعلام گزارش امروز و خبر مهم آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت اونس طلا به شمار می روند.

این آمار اشتغال بخش خصوصی در صورتیکه مثبت و بالاتر از حد پیش بینی (۲۱۴۰۰۰+) اعلام شود می تواند تاثیر مثبتی بر گزارش روز جمعه NFP داشته باشد که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی اونس طلا و آینده رو به ضعف آن ندارد.

بنابراین برای امروز در صورت تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۱۴۸ و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل ریزش اونس طلا نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر به ترتیب به سطوح ۱۱۴۵ ، ۱۱۳۰ و ۱۱۲۰ وجود خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا