تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

همانطور که برای یورو پیش بینی کرده بودیم قیمت آن به پایین ترین سطح ۲ ساله گذشته سقوط کرد و این حرکت نزولی پس از آن صورت گرفت که دیروز ریس بانک مرکزی اروپا از تعهدات این نهاد برای استفاده از اقدامات نامتعارف به منظور تحریک رشد اقتصادی اروپا خبر داد.

اظهارات روز گذشته آقای ماریو دراقی اطمینان بازار را از اجرای سیاست‌های تسهیل کمی (QE) یا همان خلق پول برای خرید دارایی های اروپا در سه ماهه اول سال آینده را بیشتر کرد. امری که تضعیف بیشتر یورو را به همراه خواهد داشت.

همانطور که می دانیم این سیاست خرید دارایی‌های مالی بلندمدت‌تر را نیز شامل می‌شود و حتی دارایی‌های مالی بخش خصوصی مانند اوراق قرضه را نیز در برمی گیرد.

با توجه به سخنان دراقی می توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی اروپا به شدت تلاش می کند تا زمینه های لازم برای اجرای محرکهای اقتصادی جدید را مهیا نماید و این موضوع، نشانه ی آن است که بانک مرکزی اروپا همچنان با اشتیاق روند رشد اعتبار را در دستور کار خواهد داشت و مصمّم به استمرار سیاستهای انبساطی می باشد و بدلیل انتظارات بازار از ادامه سیاست های انبساطی اروپا در نمودار های پایین مشاهده می کنید که یورو را به قعر سقوط کشانده است.

در واقع پس از جلسه دیروز بود که سرانجام حرکت اصلی یورو مشخص شد و قیمت این زوج ارز تن به ادامه حرکت نزولی داد و این روزها، بهتر آن است که حرکات زوج یورو – دلار را در نمودار روزانه و هفتگی نگاه کنیم و این همان وضعیتی است که قبلا برای یورو گفته بودیم.

در نمودار هفتگی مشخص است که قیمت یورو در پایین سطح ۱٫۲۵۰۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) بسته شده است و احتمال می رود در روزها و هفته های آینده همچنان شاهد ادامه حرکت کاهشی یورو به سوی سطح ۱٫۲۰۴۲ باشیم.

*************************

در سایر تحولات، امروز اولین جمعه ماه نوامبر است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در این روز اعلام می شود.

این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت امروز بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب دیگری در راه است. امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار ارز بشمار می رود.

اما گزارش امروز که برای ماه اکتبر اعلام می شود، به این دلیل از حساسیت خاصی برخوردار است که کمیته FOMC بانک فدرال آمریکا در بیانیه هفته گذشته خود صراحتاً اعلام داشته که در صورتیکه پیشرفت رشد اقتصادی سریعتر از حد انتظارات باشد ، احتمالاً به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد و هرگونه تصمیم در این خصوص را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است.

تردیدی نیست که افزایش اشتغال مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه سپتامبر، میزان اشتغال ایجاد شده ۲۴۸۰۰۰+ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان، می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی آمریکا را نتیجه گرفت که می تواند انتظار افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا را به همراه داشه باشد و به شاخص دلار آمریکا امکان یکه تازی بیشتری را دهد و قیمت آن می تواند براحتی به بالای سطح ۸۸٫۷۰۸ (بالاترین نرخ سال ۲۰۱۰) افزایش یابد.

اعلام بالای رقم ۲۳۵۰۰۰+ صعود شاخص دلار را به همراه خواهد داشت زیرا احتمال افزایش نرخ بهره بانکی این کشور را بیشتر خواهد نمود خصوصاً پس از اظهار نظرات قوی مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا در نشست FOMC که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد.

اگر امروز تعداد آمار اشتغال آمریکا بالای ۲۳۵۰۰۰+ اعلام شود، و خصوصاً اگر به همراه آن نرخ بیکاری کاهش یابد، در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) حرکت نزولی یورو به سوی سطح ۱٫۲۰۴۲ قطعاً محقق خواهد شد. در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران انتظار نوسانات شدید خواهیم ماند.

در سایر ارزها و در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز روند منظم افزایشی همچنان ادامه دارد و قیمت امروز در تلاش برای شکست سطح ۱۱۵٫۵۲ می باشد که در این صورت به سطوح جدید افزاشی خواهد رسید.

بنابراین برای امروز اگر آمار اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود بازار اطمینان خواهد یافت که افزایش نرخ بهره آمریکا در سال آینده جدی و قطعی است و در نتیجه، پیش بینی می شود، حرکت صعودی دلار در مقابل ین ژاپن به سطوح ۱۱۷ و ۱۲۰ ادامه یابد.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو