تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که اگر امروز قیمت بتواند با قدرت در بالای سطح مقاومت ۷۹٫۲۹ دلار/بشکه تثبیت شود تا حول و حوش سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۸۰٫۶۳ افزایش یابد و زمانی می توان از شکست قدرتمند مقاومت ۷۹٫۲۹ اطمینان حاصل کرد که قیمت خود را به بالای سطح ۷۹٫۴۰ برساند.

در حال حاضر این سطح مقاومت همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است و قیمت در تلاش برای تثبیت خود در بالای خط روند نزولی رسم شده می باشد.

از نظر بررسی و شمارش امواج الیوت، این حرکت برگشتی که از سطح ۸۵٫۸۴ آغاز شده در سه موج تشکیل شده است و ما هم اکنون در موج c قرار داریم که می تواند به اندازه طول موج اول یعنی موج a حرکت داشته باشد و قیمت را تا حدود سطح ۸۰٫۶۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) هدایت کند.

در نمودار پایین سطح مقاومت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی فعلا موقتا مانع از امتداد افزایش قیمت نفت خام در موج c به سوی سطح ۸۰٫۶۳ شده است.

این در حالی است که سطح حمایت بر روی ۷۷٫۹۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) واقع شده است و چنانچه این سطح شکسته شود نشاندهنده تکمیل این موج برگشتی آغاز شده از سطح ۷۵٫۸۴ می باشد که آن وقت می تواند هدف ۷۷٫۱۲  را نشانه گیرد و این سطح بر روی پایین ترین نرخ روز ۶ نوامبر قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که فعالیتهای نظامی در اوکراین و هرج و مرج در لیبی دوباره ظرفیت تولیدات نفت و صادرات این کشور را تهدید کرده است که همین مسئله فعلا قیمت نفت را در سطوح بالای خط روند نزولی رسم شده در نمودار پایین نگه داشته است.

از سوی دیگر دور تازه ای از درگیری بین اوکراین و روسیه می تواند آتش بس میان اوکراین و روسیه را بشکند و دور تازه ای از درگیریها در منطقه ایجاد کند که این موضوع نیز می تواند منجر به اختلال در جریان نفت، کاهش عرضه نفت و بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.

از این رو به دلیل نگرانی از شکسته شدن آتش بس در اوکراین و نیز پیش بینی هوای بسیار سرد در آمریکا چنانچه سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ شکسته شود می بایست منتظر افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۸۰٫۶۳ دلار/بشکه باشیم که در نمودار پایین این سطح مشخص گردیده است.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) در روز ۲۷ نوامبر تشکیل جلسه خواهند داد و تصمیمات این نشست در مورد سطح تولیدات نفت از جهات بسیاری برای قیمت نفت حایز اهمیت است. پیش بینی می شود سقف تولیدات روزانه نفت در همان سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز تثبیت شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال هدف نزولی قبلی ۷۷٫۷۰ دلار/بشکه نقض شده است زیرا سطح حمایت قیمت هنوز بر روی نرخ ۸۲٫۸۷ پایدار است و قیمت نفت برنت موفق به شکست قدرتمند آن نشده است.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار گرفته است که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) آغاز گردیده است.

عدم توانایی و قدرت قیمت نفت برنت در شکست کامل سطح حمایت ۸۲٫۸۷ تردیدهای را در خصوص سقوط نفت برنت به سوی سطح ۷۷٫۷۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) بوجود آورده است.

با توجه به دور تازه ی درگیری ها بین اوکراین و روسیه و نگرانی ها از شکسته شدن آتش بس، احتمال اینکه امروز قیمت نفت برنت به سوی سطح ۸۶٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) افزایش داشته باشد بسیار زیاد است.

مخصوصا پس از آنکه روز جمعه قیمت نفت رشد قابل توجهی را تجربه کرد و هدف نزولی قبلی ۷۷٫۷۰ تنها زمانیکه قیمت به پایین سطح ۸۱٫۶۳ (پایین ترین سطح روز ۵ نوامبر) برسد مجدد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بنابراین فعلا بهتر است سناریوی نزولی به سطح ۷۷٫۷۰ را موقتا فراموش کرد و با توجه به تثبیت قیمت در بالای سطح ۸۲٫۸۷ می بایست افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۸۶٫۶۷ دلار/بشکه به دقت مورد توجه قرار گیرد که در نمودار پایین این هدف مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت