تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

خبرهای منفی از بازار جهانی اونس طلا یادآور دوران سقوط بازار در اواخر سال گذشته است و چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است و در تصویر بزرگتر، صعود اونس طلا از نرخ ۱۱۳۱ می بایست در نرخهای ۱۱۷۵ و ۱۱۷۹ تکمیل شده باشد.

بطوریکه هر چند اونس طلا برای گذر از مقاومت ۱۱۸۰ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه پایین ۱۱۶۰ بازگشته است.

از نمایی بالاتر اگر به اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که خط ۱۱۸۰ مقاومت بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شود و به غیر از روز جمعه نیز یکی دو بار نیز به این خط حمله شده که هر بار نا فرجام بوده است. در برخورد اول اونس طلا حتی تا ۱۱۴۵ ریزش داشته که این امر نشاندهنده قدرت این سطح می باشد.

در قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید قیمت حرکت اصلاحی اخیر خود را که از سطح ۱۱۳۱٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر) شروع کرده بود تکمیل کرده است و برای امروز احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۱۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح روز ۱۱ نوامبر) وجود دارد.

این حرکت اصلاحی در نمودار پایین در قالب سه موج کوچک تشکیل شده که طول موج سوم یعنی موج c کوتاهتر از طول موج قبلی یعنی موج a می باشد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

ارتباط بین این دو موج نشان می دهد که خریداران قدرت چندانی ندارند که قیمت را به نرخهای بالای مقاومت ۱۱۷۰ و ۱۱۷۵ بکشانند.

همانگونه که در نمودار پایین می بینید قیمت به پایین سطح حمایت ۱۱۶۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c) رسیده که خود همین نیز دلالت بر فشارهای نزولی قیمت دارد و این طور به نظر می رسد که تا سطح ۱۱۴۵ حمایت مهمی در برابر ریزش قیمت اونس طلا وجود نداشته باشد.

از مهمترین دلایل نزول قیمت اونس طلا همچنان می توان به تقویت چشمگیر شاخص دلار آمریکا به دلیل انتظار فعالان بازار برای بهبود آمارهای اقتصادی آمریکا و نهایتاً افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال آینده و کمبود خرید فیزیکی چینی ها اشاره کرد.

از سوی دیگر فروش های پی در پی ذخایر طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز فشارهای نزولی بیشتری را بر اونس طلا تحمیل کرده است که هم اکنون موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۲۲٫۶۷ تن کاهش یافته است.

در بازار اروپا امروز خبر خاصی منتشر نمی شود و بازار در انتظار شروع سشن آمریکا و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به انتظار آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی ۲۸۲۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۷۸۰۰۰) خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا