تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی این چند روز اخیر برای کاهش قیمت به سطح ۷۵٫۸۴ دلار/بشکه همچنان معتبر است که این هدف را همانطور که قبلا عرض کردم بررسی امواج الیوت و الگوی گسترش یافته مثلث تایید کرده است.

در نمودار پایین می بینیم که قیمت نفت خام در موج ۵ یعنی آخرین موج از روند نزولی آغاز شده از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) است.

این موج از پنج موج تشکیل شده و موج آخر یعنی موج v حتی می تواند تا سطح ۷۴ سقوط کند که این سطح محل برخورد قیمت به ضلع پایینی خط روند الگوی گسترش یافته مثلث می باشد.

با این حال برای امروز هدف اولیه را باید در سطح ۷۵٫۸۴ (پایین ترین سطح روز ۴ نوامبر) جستجو کرد که این هدف به محض شکسته شدن سطح حمایت ۷۶٫۴۰ سریعا لمس خواهد شد.

سطح مقاومت قیمت نیز بر روی نرخ ۷۸٫۲۰ وجود دارد و تنها افزایش قیمت به بالای سطح ۷۸٫۲۰ می تواند روند کاهشی فعلی را موقتا متوقف کند و راه را برای سقوط تا سطح ۷۹٫۸۰ هموار نماید که این سناریو فعلا تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۷۸٫۲۰ قرار دارد مورد توجه ما نیست.

در خبری دیگر سازمان اوپک در گزارش ماهیانه خود پیش بینی کرد که تقاضای نفت برای سال آینده به ۲۹٫۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد که این میزان تقریبا ۱ میلیون بشکه پایین تر از سطح تولیدات فعلی اوپک می باشد.

بنابراین قیمت نفت دوران عبور از مسیر پر خطری را تجربه می کند که کاهش سطح تولیدات نفت اوپک آنهم در سایه سکوت معنادار عربستان شاید تنها کمک آن باشد و تا زمانیکه این سکوت شکسته نشود، ظاهرا نفت باید بهای این مسئله را بپردازد و احتمالا روزهای خوشی را انتظار ندارد. نتیجه ساده آن، سقوط نفت خام سبک آمریکا به سوی سطوح ۷۵٫۸۴ و حتی ۷۴ دلار/بشکه خواهد بود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن سطح حمایت ۸۰٫۱۵ دلار/بشکه را بشکند و همانطور که روز گذشته گفتیم با شکست آن تا حدود منطقه ۷۸٫۶۶ الی ۷۷٫۷۰ سقوط کند و در طی ۲۴ ساعته گذشته نیز شاهد شکست سطح حمایت ۸۰٫۱۵ بودیم.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار پایین کاملا به وضوح مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c تشکیل شده که این موج سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر) شروع شده است و موقتا مانع از سقوط قیمت به سوی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی یعنی سطح ۷۸٫۶۶ شده است اما انتظار داریم که دیر یا زود این سطح با قدرت شکسته شود.

به باور ما موج کاهشی آغاز شده از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) در موج نزولی قدرتمند C قرار گرفته است که براحتی می تواند در این موج تا سطح ۷۷٫۷۰ (خط پروجکشن فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) سقوط کند و این هدف را تثبیت کامل قیمت در پایین سطح ۸۲٫۸۷ تایید کرده است.

بنابراین، همچنان روند حرکت نفت برنت را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت نیز ادامه داشته باشد و ما از هم اکنون روند نزولی را برای نفت برنت ادامه دار پیش بینی می کنیم.

برای امروز خبر بعدی که می تواند تاثیرگذار باشد و به جنب و جوش بازار نفت کمک کند، موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا (پیش بینی ۷۰۰+ هزار بشکه، رقم قبلی ۵۰۰+ هزار بشکه) است که امروز ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت