تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

همانطور که پیش بینی کرده بودیم حرکت صعودی اخیر یورو قادر به عبور قیمت از سطح مقاومت اصلی ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۵۱۰ نگردید و زوج ارز همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده و این درحالی است که انتشار اخبار مربوط به تعویق طرح افزایش مالیات‌ های ژاپن از سوی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر، موجب افزایش فشارهای نزولی بر ین ژاپن و تقویت دلار در برابر ین به بالاترین سطح ۷ ساله گذشته شده است.

در زوج ارز یورو – دلار قیمت در این سطوح بین ۱٫۲۴ و ۱٫۲۵ در حال تثبیت است و انتظار می رود حتی در هفته آینده نیز برای مدتی قیمت مابین نرخهای این سطوح در نوسان باقی بماند.

امروز شاخص تولیدات ناخالص داخلی اروپا (GDP) در سه ماهه سوم سال به میزان ۰٫۲%+ اعلام شد که اندکی بالاتر از پیش بینی ها بود در هر صورت فارغ از تاثیر این خبر، روند کلی یورو همچنان نزولی است.

شاخص تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا برای یازدهمین فصل متوالی وارد رکود شد و رشد اقتصادی آلمان و فرانسه نیز بسیار اندک بود و تنها اندکی از رکود اقتصادی فاصله دارند و اینها همه حکایت از وخامت اوضاع اقتصاد اروپا دارد که دیگر عموم فعالان بازار به نیکی از آن مطلعند.

حتی در صورت تقویت یورو ، این امواج مقطعی خواهند بود و برای امروز اکثر سفارشات فروش یورو به ترتیب در محدوده ۱٫۲۴۸۰- ۱٫۲۴۸۵ و سپس ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۵۰۵ و ۱٫۲۵۱۰ وجود دارند، سفارشات خرید امروز یورو نیز به ترتیب در سطوح نزدیکی ۱٫۲۴۰۰ ، ۱٫۲۳۸۰ و ۱٫۲۳۷۵ دیده می شوند.

امروز خرده فروشی ایالات متحده در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و انتظار بازار چیزی در حدود ۰٫۲+ درصد افزایش است که نسبت به ماه قبل عمدتا به خاطر کاهش قیمت بنزین و افزایش ارزش سهام و خانه های آمریکا بیشتر می باشد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به مثبت اعلام شدن NFP در ۹ نوبت متوالی ممکن است خرده فروشی نیز وارد قلمرو مثبت شود که در این صورت باید انتظار تقویت بیشتر دلار مخصوصا در برابر ین ژاپن به سوی نزدیکی سطح ۱۱۷ و حتی بالاتر از آن را داشت.

با نگاهی به تحولات اخیر بازار ارز، می توان به روشنی تمایل سرمایه گذاران برای خرید دلار و در مقابل، فروش سایر ارزهای کشورهایی که نرخ بهره پایین تری و یا شرایط اقتصادی نامطمئن تری مثل یورو ، پوند و ین ژاپن دارند را مشاهده کرد.

همانطور که در نمودار شاخص دلار آمریکا مشاهده می کنید نگاهی به چارت نیز موئد روند صعودی قیمت است و ایندکس دلار پرقدرت ترین ارز بوده و معامله گرانی که این ارز را در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل یورو ، ین ژاپن ، فرانک ، پوند ، دلار استرالیا و دلار کانادا خریداری کرده اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

از سوی دیگر تاثیر کاهش یورو یا افزایش دلار را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت جهانی اونس طلا و نفت نمود پیدا می کند.

این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند. در پی تقویت شدید دلار ، اونس طلا مجدد به سوی سطح ۱۱۴۵ و ۱۱۳۱ در حال کاهش است که می توان از هم اکنون عددهای پایین ۱۱۰۰ دلار را برای آن دید و قیمت نفت نیز به پایین ترین سطوح ۴ ساله گذشته خود سقوط کرده است.

در نمودار زیر، ادامه حرکت افزایشی ایندکس دلار آمریکا را در موج (۳) یا موج C تا سطح ۸۹٫۰۴ و در روزها و هفته های آتی حتی تا سطح ۹۱٫۶۲  نیز پیش بینی می کنیم که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی فیبوناچی قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار