تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

در این زوج ارز پس از حرکت افزایشی قیمت تا سطح ۱٫۲۵۷۵، تا کنون شاهد شکل گیری یک حرکت کاهشی تا نرخ ۱٫۲۴۸۰ بوده ایم.

از آنجایی که امروز اکثر سفارشات فروش یورو در نزدیکی سطوح ۱٫۲۵۷۵ ، ۱٫۲۵۸۰ ، ۱٫۲۵۹۰ و مقاومت اصلی ۱٫۲۶۰۰ قرار دارد، همچنان بر این باوریم که اگر روند نزولی یورو استمرار داشته باشد، احتمال سقوط بیشتر تا سطح ۱٫۲۴۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) وجود دارد. در صورت تثبیت قیمت در پایین این سطح و شکست سطح ۱٫۲۴۶۵ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) می توان به انتظار کاهش تا سطوح ۱٫۲۴۴۰ و ۱٫۲۴۰۰ بود.

یکی دیگر از عوامل افزایش فشارهای نزولی بر یورو، اظهارات امروز آقای ایو مرچ یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) بود که گفته بود روشهای غیرمتعارف بانک مرکزی اروپا شامل خرید اوراق قرضه دولتی و سایر دارایی ها از جمله طلا، سهام و صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) می شود.

این مواضع از سوی بازارها به معنی استمرار سیاستهای انبساطی بانک مرکزی اروپا و انجام بیشتر اقدامات QE تلقی شد و در نتیجه، یورو در برابر دلار به شدت سقوط کرد و این موضوع تمایل فروشندگان یورو را برای ورود به بازار بیش از پیش افزون کرده است.

برای شاخص دلار آمریکا که سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار را اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند پیش بینی می کنیم که این هفته قیمت آن مقداری به سطح ۸۶٫۳۴۱ اصلاح کند زیرا قیمت نتوانسته که خود را به بالای سطح مقاومت ۸۸٫۰۹۸ برساند.

در نمودار پایین مشخص است که این سطوح حمایت و مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (۳) یا C قرار گرفته اند که از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح ۸ نوامبر ۲۰۱۴) تشکیل شده اند.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که ایندکس دلار آمریکا دو بار تلاش کرد که از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند اما موفق نشد و این خود بیانگر آن است که موج (۳) یا موج C موقتا به سقف خود رسیده اند یا اینکه حداقل در هفته جاری می توان انتظار تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطح ۸۶٫۳۴ را داشت.

در حرکت صعودی در هفته جاری تنها در صورتیکه ایندکس دلار بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۸۸٫۰۹۸ عبور کند می تواند موجب افزایش سریع قیمت به سطح ۸۹٫۳۰۱ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی قرار دارد شود.

در تقویم اقتصادی امروز، خبری خاصی از آمریکا به غیر از شاخص تولیدات صنعتی آمریکا منتشر نمی شود و انتظار می رود معاملات امروز در روندی خنثی ادامه یابد.

لازم به ذکر است که متن صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه منتشر می شود که انتظار می رود مورد توجه بازار قرار گیرد و نشان خواهد داد که بانک مرکزی آمریکا تا چه حد به افزایش نرخ بهره در اواسط سال آینده نزدیک است.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار