تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت تحت تاثیر خبر امشب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران قرار گیرد. موضوع افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده در اواسط سال آینده همچنان بر تمایلات بازار جهانی اونس طلا تاثیر گذار است.

همانطور که قبلا گفتیم صورتجلسه امشب نشست FOMC به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی تا چه میزان به افزایش نرخ بهره نزدیک است.

اگر در لابه بلای متن صورتجلسه امشب به گرایش بانک فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره اشاره شود، اونس طلا به سطح ۱۱۷۵ اصلاح خواهد کرد.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت روز گذشته هر چند در واکنش به گمانه زنی ها از احتمال خرید طلا توسط بانک مرکزی اروپا و سویس (همه پرسی سویس درباره مسایل وابسته به ذخایر طلای این کشور روز ۳۰ نوامبر برگزار می شود) و افزایش ذخایر طلای روسیه به بالاترین سطح ۳ هفته گذشته رسید اما موفق نشد که با قدرت از سطح مقاومت ۱۲۰۲٫۹۹ عبور کند و به خاطر همین احتمال برگشت به سوی سطح ۱۱۷۵ وجود دارد.

این در حالی است که اگر امشب مشخص شود که بانک مرکزی آمریکا چندان تعجیلی برای افزایش نرخ بهره در اواسط سال آینده ندارد، اونس طلا چنانچه بتواند از سطح مقاومت ۱۲۰۲٫۹۹ با قدرت عبور کند می تواند به ترتیب به ۱۲۰۸ و ۱۲۲۶ و حتی ۱۲۴۷ افزایش یابد.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین می بینیم که حرکت بازگشتی کنونی در جهت خلاف روند نزولی میان مدت می باشد که از سطح ۱۴۳۳٫۳۱ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) شروع شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که مقاومت قیمت بر روی ۱۲۰۲٫۹۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) همچنان استوار و محکم است و همانطور که قبلا شاهد بودیم قیمت اونس طلا پس از لمس سطح مقاومت ۱۱۷۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) اصلاح عمیقی به سمت پایین داشته است.

از این رو این احتمال نیز برای سطح مقاومت ۱۲۰۲٫۹۹ نیز می رود که شاهد اصلاح قیمت باشیم و یادآوری می شود که تنها در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۰۲٫۹۹، روند افزایشی قیمت به سوی سطح ۱۲۴۷ تایید خواهد شد که در نمودار روزانه پایین مشاهده می کنید و امروز در بازار آمریکا، انتشار صورتجلسه نشست کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC Minutes) مورد توجه معامله گران خواهد بود.

بی تردید هم اکنون بازار در انتظار اعلام خبر امشب است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است. اکنون انتشار امشب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه آتی FOMC معین کند. تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بهتر است منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا