تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن مجدد به سوی پایین ترین نرخ روز ۱۴ نوامبر یعنی سطح ۷۳٫۲۵ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را شکست سطح حمایت ۷۴٫۹۴ تایید کرده است.

در نمودار پایین مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار داشت که شکسته شد و در نمودار همچنین می بینیم که از نظر بررسی امواج الیوت چرخه حرکت پنج موجی از سطح ۸۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر) آغاز شده بود که در نرخ ۷۳٫۲۵ به پایان رسید.

عمق حرکت کاهشی روز گذشته قیمت که از سطح ۷۶٫۳۶ شروع شده نشاندهنده از سرگیری روند کاهشی بلند مدت قیمت می باشد. در حرکت افزایشی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۷۴٫۹۴ می تواند به معنای استمرار موج برگشتی به سوی سطح ۷۵٫۹۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تلقی شود.

لازم به ذکر است که امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا اعلام می شود و انتظار میرود از رقم قبلی ۱٫۷- میلیون بشکه به ۰٫۷- میلیون بشکه کاهش یابد.

در آستانه جلسه اوپک در هفته آینده یکی از نمایندگان عضو کوچک این سازمان گفت که اوپک لازم است که برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت در نشست هفته آینده ۱ میلیون بشکه از سطح تولیدات خود را کاهش دهد.

تولیدات کنونی نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ به مازاد عرضه منجر خواهد شد بطوریکه تقاضای جهانی برای نفت خام اوپک به حدود بین ۲۹٫۲۰ میلیون تا ۲۹٫۵۰ میلیون بشکه در روز تقلیل خواهد یافت و این دلیل اصلی سقوط قیمت نفت می باشد و برای امروز تا زمانیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا پایین سطح مقاومت ۷۴٫۹۴ تثبیت شده است، احتمال سقوط قیمت به سطح ۷۳٫۲۵ دلار/بشکه و حتی پایین تر بوجود خواهد آمد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن دومرتبه به پایین ترین نرخ ۱۴ نوامبر یعنی سطح ۷۶٫۷۶ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را تکمیل موج برگشتی از این سطح تایید کرده است.

بررسی سطوح فیبوناچی از موج کاهشی ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر) به ۷۶٫۷۶ نشان می دهد که قیمت نفت برنت دوبار تلاش کرد که از سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) عبور کند اما موفق نشده است.

به همین دلیل حرکت کاهشی قیمت که از سطح ۷۹٫۹۵ (بالاترین سطح روز ۱۸ نوامبر) شروع شده است بیانگر ادامه ی سیر نزولی قیمت می باشد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

در حرکت افزایشی تنها به شرط آنکه قیمت بتواند به بالای سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ برسد زمینه را برای افزایش به سوی سطح مقاومت ۸۱٫۰۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) فراهم می آورد که شکست سطح ۷۹٫۹۵ این هدف ۸۱٫۰۳ را نمایان می سازد و این در حالی است که در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به زیر سطح ۷۶٫۷۶ منجر به سقوط شدید در موج ۳ یا c به سوی سطح ۷۴ می شود که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده می باشد و تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت نفت را نشان می دهد.

امروز به غیر از آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا، از آنجاییکه امروز صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود، بازار نظاره گر این خبر نیز خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت