تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

در نمودار پایین مشاهده می کنید که قیمت این زوج ارز چندین بار تلاش کرده که خود را به بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته یعنی سطح ۱٫۲۵۴۰ برساند اما هنوز موفق نشده است و برای امروز نیز سفارشات فروش یورو به ترتیب در دو منطقه نزدیکی ۱٫۲۵۴۵- ۱٫۲۵۵۰ بعدی ۱٫۲۵۷۵ و ۱٫۲۵۸۰ قرار دارند.

با این وضعیت، می توان از هم اکنون هدف ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۴۸۵ ، ۱٫۲۴۸۰ و ۱٫۲۴۵۰ را مد نظر داشت زیرا در نمودار پایین اندیکاتور اسلو استاکستیک (slow stochs) نیز سیگنال واگرایی کاهشی صادر کرده است و احتمال کاهش قیمت به سوی نرخهای ۱٫۲۴۷۰ و ۱٫۲۴۶۷ (اطراف خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته و خط میانگین ۱۰ روزه گذشته) وجود دارد.

البته امروز با توجه به نحوه چینش دستورات، مقداری سفارشات خرید یورو به ترتیب در حوالی سطح حمایت ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۴۸۵ ، ۱٫۲۴۸۰ و ۱٫۲۴۵۰ دیده می شوند که باید به این سفارشات خرید نیز توجه داشت.

به یاد داشته باشیم که افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، به افزایش فاصله نرخ بهره آمریکا با اروپا خواهد انجامید و در نهایت سرمایه گذاران را به فروش یورو بیشتر راغب خواهد نمود.

برای امروز در آستانه انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران قرار داریم و آنچه قویاً انتظار می رود، افزایش نرخ بهره آمریکا در اواسط سال آینده است و این اقدام می تواند به بیشتر شدن فاصله نرخ بهره آمریکا با اروپا و کاهش بیشتر یورو بیانجامد.

معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

قبل از انتشار صورت جلسه نشست FOMC شاخصهایی از بازار مسکن از جمله میزان کسب مجوز و شروع به ساخت و ساز اعلام خواهد شد که با توجه به اهمیت حیاتی بازار مسکن برای اقتصاد امریکا اخبار قابل توجهی محسوب می شوند.

میزان مجوز ساخت و ساز و شروع به خانه سازی دو شاخص امروز بازار مسکن هستند. این شاخصها به بخش عرضه این بازار تعلق دارند و بالا بودن آنها فی نفسه به معنی رونق بازار مسکن نیست.

اما از آنجایی که خانه سازان آمریکایی هنگامی اقدام به ساخت می کنند که برآورد مثبتی نسبت به فروش داشته باشند، بالا بودن این شاخصها نشاندهنده نگاه مثبت غولهای بازار مسکن به اقتصاد دارد و بازار به این دید مثبت احترام می گذارد. چندی است که این شاخصها نیز در حال بهبود می باشند که حکایت از امیدواری سرمایه گذاران به بازار مسکن دارد.

این درحالی است که هنوز نمی توان مطمئن بود که بانک فدرال رزرو آمریکا برای نرخ بهره بانکی چه اقدامی خواهد کرد، آیا با توجه به بیانیه قبلی بانک مرکزی آمریکا مبنی بر بهبود رشد بازار کار و افزایش رشد اقتصادی، نرخ بهره در سال آینده با افزایش همراه خواهد شد؟

در سایر تحولات، اقدام سرمایه گذاران به ورود معاملات انتقالی (استراتژی مبتنی بر استقراض ین ژاپن و خرید ارز و دارایی های پربازده برای کسب سود از مابه التفاوت نرخ بهره)، موجب تقویت شدید ارزهای دلار آمریکا ، یورو و پوند در مقابل ین ژاپن شده است و امروز قیمت دلار آمریکا در برابر ین ژاپن پس از بیانیه بانک مرکزی ژاپن به بالاترین سطح ۷ ساله گذشته صعود کرد.

قیمت زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن فعلا در سطح ۱۱۷٫۶۵ یک مقاومت سخت دارد که باید تلاش کرده و آن را پشت سر بگذارد و اگر این سطح شکسته شود موجب افزایش تا سطح ۱۱۷٫۹۵ (بالاترین سطح ماه اکتبر سال ۲۰۰۷) خواهد شد. برای امروز سفارشات خرید این زوج ارز در سطوح ۱۱۷٫۰۰ ، ۱۱۶٫۸۰ و ۱۱۶٫۷۵ قرار دارند.

در جفت ارز یورو – ین ژاپن نیز امروز قیمت به سطح مقاومت ۱۴۷٫۵۰ رسید که این سطح بالاترین سطح از ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ به این سو می باشد و اکثر سفارشات خرید امروز در نزدیکی ۱۴۶٫۵۰ ، ۱۴۶٫۴۵ ، ۱۴۶٫۴۰ و ۱۴۶٫۳۰ قرار دارند.

قیمت جهانی اونس طلا نیز همچنان در فاز انتظار بین سطوح ۱۱۹۰ و ۱۲۰۴ در نوسان است زیرا امروز اطلاعات مهمی درباره نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد که اگر این اطلاعات نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا باشد می تواند باعث ریزش قیمت جهانی طلا شود و برعکس اگر نشانگر عدم بهبود اوضاع اقتصادی باشد می تواند باعث رشد قیمت جهانی طلا شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

 یورو