تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار روزانه پایین می بینیم چنانچه قیمت بتواند سطح حمایت ۱۱۷۵ را بشکند مجدد می تواند به سوی سطح ۱۱۳۱٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر) کاهش یابد.

چنین به نظر می رسد حرکت اصلاحی که قبلا از سطح ۱۱۳۱ شروع شده بود به اتمام رسیده است، مگر آنکه از بالای سطح مقاومت ۱۲۰۳ با قدرت شکسته شود که آن وقت می بایست در سناریوی کاهشی تجدید نظر کرد و هدف بعدی را افزایش به سوی ۱۲۲۶ و ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) در نظر گرفت.

در نمودار پایین کاملا به وضوح مشخص است که این حرکت اصلاحی در جهت خلاف روند کاهشی میان مدت می باشد که این موج نزولی بزرگ از سطح ۱۴۳۳٫۳۱ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) شروع شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که قیمت موفق به شکست سطح مقاومت قوی ۱۲۰۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) نشده است و این ناتوانایی و عدم قدرت قیمت در شکست این سطح مقاومت خود بیانگر اتمام حرکت اصلاحی است.

البته دلیل مهم دیگری هم می توان برای این حرکت اصلاحی ذکر کرد و آن برگشت قیمت به خط پایینی الگوی بزرگ مثلث است و با توجه به اینکه قیمت دوباره به زیر این خط روند پایینی الگوی مثلث رسیده است در حرکت کاهشی، معامله گران برای فروش اونس طلا از پایین سطح ۱۱۷۵ وارد عمل خواهند شد.

بدین دلیل حرکت قیمت کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر سطح حمایت ۱۱۷۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) روندی کاملاً نزولی را تا سطح ۱۱۳۱ به همراه خواهد داشت که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز در متن صورتجلسه نشست ۲۸ و ۲۹ اکتبر کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC) ، مشخص شد که مقامات نگران کاهش فشارهای تورمی هستند و این موضوع تقاضا برای طلا را که به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه در برابر تورم محسوب می شود را کاهش داده است.

از سوی دیگر همانطور که می دانیم قرار است همه پرسی مربوط به افزایش ذخایر طلای سوییس در روز ۳۰ نوامبر برگزار شود و نظرسنجی های جدید نشان می دهد که طرفداران این همه پرسی برای افزایش ذخایر طلا ۳۸% ، مخالفین ۴۸% و ۱۵% هم بی طرف هستند.

مشخص است که درصد مخالفان افزایش ذخایر طلا بیشتر از موافقان شده است و در صورت رای منفی مردم سوییس به این همه پرسی، اونس طلا در صورت شکست سطح حمایت ۱۱۷۵ متحمل فشارهای نزولی بیشتری خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به فروش دوباره طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) که امروز اعلام شد موجودی ذخایر طلای آن با ۰٫۳%- کاهش به ۷۲۰٫۹۱ تن رسیده است، روند کاهشی قیمت اونس طلا همچنان ادامه خواهد داشت و باز هم یادآوری می شود مخصوصا اگر سطح ۱۱۷۵ شکسته شود.

خبر مهم امروز از آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام تعداد مدعیان بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی ۲۸۶ هزار ، رقم قبلی ۲۹۰ هزار) و شاخص تورم قیمت مصرف کنندگان آمریکا (پیش بینی ۰٫۱%- ، رقم قبلی ۰٫۱%+) و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص صنعتی فیلادلیفا (پیش بینی ۱۸٫۹ ، رقم قبلی ۲۰٫۷) و فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی ۵٫۱۶ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۱۷ میلیون واحد) می باشند و فعالان بازار برای بدست آوردن چشم انداز روشنی از وضعیت اقتصاد ایالات متحده به این اخبار توجه خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی هر اونس طلا

اونس طلا