تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان هدف نزولی ۷۳٫۲۵ دلار/بشکه معتبر است و این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار پایین مشخص است که حرکت برگشتی اخیر قیمت از سطح ۷۳٫۲۵ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) کاملا معکوس شده است که این خود نشانه ی در جهت از سرگیری روند نزولی قبلی می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی از کاهش قیمت از سطح ۸۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر) به سطح ۷۳٫۲۵ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) نشان می دهد که حرکت اصلاحی قیمت نتوانسته بیشتر از خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی یعنی نرخ ۷۵٫۹۸ برسد.

با توجه به اینکه قیمت هنوز پایین سطح حمایت ۷۴٫۹۴ تثبیت شده است این خود بدان معنی است که هر گونه حرکت اصلاحی به نرخهای بالا بسیار محدود و کوتاه خواهد بود و تنها تثبیت کامل قیمت بالای سطح مقاومت ۷۴٫۹۴ و شکست سطح ۷۵٫۴۰ می تواند مقداری به اصلاح قیمت تا سطح ۷۵٫۹۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۷۶٫۴۰ کمک کند که آنهم در شرایط فعلی دشوار است.

محدوده حرکت فعلی نفت خام مابین نرخهای ۷۳٫۹۰ و ۷۴٫۹۴ است و برای امروز عبور قیمت از سطح ۷۳٫۹۰ نشانه ای از شروع حرکت کاهشی به سوی سطح ۷۳٫۲۵ است.

در این صورت، برای قیمت نفت خام سبک آمریکا هدفهای ۷۳٫۲۵ و ۷۲٫۴۰ دلار/بشکه را می توان پیشاپیش انتظار داشت که این امر با توجه به نزدیک شدن به جلسه اوپک در هفته آینده و چنانچه تصمیمی در خصوص کاهش سطح تولیدات نفت اتخاذ نشود، دلیلی جز تضعیف واقعی نفت و آینده رو به ضعف قیمتها ندارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

 نفت خام

نوسانات بازار همچنان با ادامه فشار بر نفت برنت همراه است و برای قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان هدف نزولی ۷۶٫۷۶ دلار/بشکه که دیروز بدان اشاره کردیم برای امروز نیز معتبر است که این هدف را شکسته شدن سطح حمایت ۷۸٫۳۹ تایید کرده است.

در نمودار پایین کاملا مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از کاهش ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر) به ۷۶٫۷۶ قرار گرفته است که به عنوان آخرین مانع در برابر ریزش قیمت نفت برنت به سوی سطح ۷۶٫۷۶ عمل می کرد اما حالا که این سطح شکسته شده است می باییست منتظر سقوط قیمت نفت برنت به سطح ۷۶٫۷۶ باشیم.

در ادامه حرکت نزولی چنانچه سطح ۷۶٫۷۶ نیز شکسته شود و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل نفت برنت نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر نیز وجود خواهد داشت و زمینه را برای سقوطی دیگر در موج c یا موج ۳ تا سطح ۷۴ فراهم می آورد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده می باشد.

این در حالی است که تنها افزایش قیمت نفت برنت به بالای سطح ۷۹٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موجب تایید استمرار حرکت برگشتی قیمت به سوی سطح ۸۱٫۰۳ دلار/بشکه می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی واقع شده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت