تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سوی سطح حمایت ۷۴٫۹۴ دلار/بشکه کاهش یابد زیرا همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت در روز جمعه موفق به شکست کامل و قدرتمند سطح مقاومت ۷۷٫۶۷ نشد.

در نمودار پایین این سطح مقاومت ۷۷٫۶۷ و حمایت جزئی ۷۵٫۹۸ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از حرکت کاهشی ۸۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر) به ۷۳٫۲۵ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) قرار دارند و حمایت بعدی بر روی سطح ۷۴٫۹۴ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) تشکیل شده است.

به باور ما ناتوانی قیمت نفت خام سبک آمریکا در شکست سطح مقاومت ۷۷٫۶۷ خود بیانگر تکمیل موج اصلاحی آغاز شده از سطح ۷۳٫۲۵ می باشد.

در نمودار پایین مشخص است که این حرکت اصلاحی در چرخه سه موج تشکیل شده است و موج نزولی فعلی می تواند به سوی سطح ۷۳٫۸۸ (پایین ترین سطح روز ۱۹ نوامبر) کاهش یابد که این سطح کف قیمت در موج b می باشد.

این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۷۷٫۶۷ و تثبیت ۲ ساعته بالای آن موجب رشد قیمت به سوی سطح ۷۹٫۰۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می گردد.

لازم به ذکر است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در روز ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه) برای اتخاذ موضع در برابر کاهش قیمت های جهانی نفت تشکیل نشست خواهند داد.

اگر تصمیمی در مورد کاهش تولیدات اتخاذ نشود بار دیگر بر روند قیمت ها تاثیر منفی می گذارد و عربستان بزرگترین صادر کننده نفت در بین کشورهای اوپک هنوز تمایلی برای کاهش سطح تولیدات ندارد.

در هر صورت این هفته روز پنجشنبه برای نفت روز سرنوشت سازی خواهد بود و جلسه اوپک و تصمیمات اعضای این سازمان پتانسیل زیادی را برای حرکت بازار جهانی نفت بوجود خواهد آورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به محدوده ۷۸٫۷۰ و ۷۷٫۹۶ دلار/بشکه کاهش یابد و چنین به نظر می رسد حرکت اصلاحی که قبلا از سطح ۷۶٫۷۶ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) شروع شده بود در همان نزدیکی سطح مقاومت ۸۱٫۸۳ تکمیل گردیده است.

این تکمیل موج اصلاحی قیمت را عدم توانایی و قدرت قیمت در شکست سطح مقاومت ۸۱٫۸۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) از موج کاهشی ۸۴٫۹۷ (بالاترین سطح روز ۱۰ نوامبر) به ۷۶٫۷۶ تایید کرده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که سه موج این حرکت اصلاحی را ساخته اند و موج دوم در قالب موج b در سطح ۷۷٫۵۶ (پایین ترین سطح روز ۲۰ نوامبر) به کف خود رسیده است.

به باور ما حرکت کاهشی قیمت نفت برنت که از سطح ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) شروع شده به احتمال زیاد بتواند دوباره تا سطح ۷۷٫۵۶ کاهش یابد.

در هر صورت محتمل ترین سناریوی ممکن است آن که این حرکت کاهشی در نزدیکی سطوح حمایت ۷۸٫۷۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) یا نهایت نزدیکی سطح ۷۷٫۹۶ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به پایان برسد زیرا سطوح حمایت مهمی در این منطقه وجود دارد که در نمودار پایین مشخص است.

همانطور که در بالا گفتیم در آستانه تصمیم اعضای سازمان اوپک در روز پنجشنبه قرار داریم که می تواند به تصمیم قاطع بازار کمک کند. به انتظار این جلسه می مانیم.

انتظار نمی رود، در این نشست، مساله کاهش تولیدات نفت مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در صورتیکه در بیانیه ای پایانی این جلسه، به این موضوع اشاره نشود، باید در انتظار ادامه سقوط نفت برنت و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید بود. در روزهای آتی، به بررسی وضعیت جاری بازار نفت در واکنش به جلسه اوپک ادامه خواهیم داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت