تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا کاملا مشخص است که قیمت توانسته از سطح حمایت جزئی ۷۵٫۹۸ دلار/بشکه عبور کند و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۷۴٫۹۴ کاهش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۸۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر) به ۷۳٫۲۵ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) قرار گرفته بود که هم اکنون شکسته شده است و هدف بعدی کاهش قیمت تا سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۷۴٫۹۴ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج برگشتی قیمت از سطح ۷۳٫۲۵ از سه موج تشکیل شده است و موج نزولی فعلی حتی ممکن است تا سطح ۷۳٫۸۸ (پایین ترین سطح روز ۱۹ نوامبر) پایین آید که این سطح کف موج دوم یعنی موج b بوده است.

در حرکت افزایشی نیز تنها به شرط شکست و تثبیت ۲ ساعته بالای سطح مقاومت ۷۵٫۹۸ باعث افزایش قیمت به سوی سطح ۷۷٫۶۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود. در هر صورت روند کلی نفت همچنان نزولی است و حتی در صورت تقویت ، این امواج مقطعی خواهند بود.

دلیل دیگر استمرار روند نزولی نفت خودداری سازمان اوپک از کاهش سطح تولیدات روزانه نفت می باشد. واقعیت آنست که مقامات اوپک اعتقادی به کمبود نفت خام ندارند و کاهش شدید بهای نفت را به دلیل افزایش ارزش دلار و گمانه زنیها می دانند.

از سوی دیگر تقاضای نفت نیز از سمت کشورهای مختلف علی الخصوص چین در حال کاهش است. در واقع سیاست مقامات اوپک در جلسه روز پنجشنبه به احتمال زیاد کاهش سطح تولید نفت نیست و بازار باید با این مسئله کنار بیاید که این کنار آمدن ظاهرا خود را در کاهش بهای نفت نشان داده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همچنان هدف نزولی قبلی یعنی سطوح ۷۸٫۷۰ و ۷۷٫۹۶ دلار/بشکه معتبر است و از آنجایی که حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۷۶٫۷۶ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر) به اتمام رسیده است، پیش بینی می کنیم که امروز تا این منطقه کاهش یابد.

در نمودار پایین مشخص است که سه موج این حرکت اصلاحی را تشکیل داده است و موج نزولی که از سطح ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) شروع شده در حال ریزش به سوی سطح ۷۷٫۵۶ (پایین ترین سطح روز ۲۰ نوامبر) می باشد که این سطح محل برخورد قیمت به کف موج دوم یعنی موج b می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی از حرکت کاهشی ۸۴٫۹۷ (بالاترین سطح روز ۱۰ توامبر) به ۷۶٫۷۶ نشان می دهد که قیمت نفت برنت سطح حمایت ۷۹٫۹۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را شکسته است و حمایت بعدی قیمت نیز بر روی منطقه ۷۸٫۷۰ تا ۷۷٫۹۶ واقع شده است که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی قرار دارند.

در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۷۹٫۹۰ باعث نقض سناریوی کاهشی می شود و تنها شکست سطح مقاومت اصلی ۸۰٫۸۷ تاییدی در جهت استمرار حرکت برگشتی به سوی سطح ۸۱٫۸۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد.

در هر صورت با نزدیک شدن به جلسه سازمان اوپک گمانه زنیها بازار را هدایت خواهند کرد و احتمالا روز پنجشنبه شاهد ایجاد تحرکاتی قابل توجهی در بازار خواهیم بود و به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت نفت برنت پایین سطح مقاومت اصلی ۸۰٫۸۷ قرار دارد ، فرصتهای مناسبی برای فروش با هدف ۷۸٫۷۰ و ۷۷٫۹۶ دلار/بشکه وجود داشته باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت