تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

تغییر خاصی در روند حرکت اونس طلا دیده نمی شود و تحلیل ما نیز عمدتاً همان مواردی است که طی روزهای گذشته به آن اشاره کرده ایم. فردا بازار آمریکا به مناسبت روز شکرگذاری تعطیل است و از این رو، انتظار می رود میزان نقدینگی پایین و بازار همچنان در روندی خنثی قرار گیرد.

همانطور که در این چند روز گذشته شاهد بودیم حرکت اونس طلا مابین نرخهای ۱۱۹۰ و ۱۲۰۷ در روندی خنثی قرار دارد و بایستی یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا جهت بازار مشخص گردد. در طول یک هفته گذشته شاهد موج قابل توجهی نبودیم و این نشاندهنده انتظار بازار برای آمار امروز از آمریکا و نتیجه همه پرسی مردم سویس در خصوص افزایش ذخایر طلا بانک مرکزی این کشور است.

بطور معمول اگر شنبه و یکشنبه که دو روز تعطیل بازار است اتفاق خاصی رخ ندهد آغاز بکار بازار در دوشنبه آرام خواهد بود و شاهد گپ (Gap) های عمیق نخواهیم بود اما برای هفته آینده روز دوشنبه بسیار بعید است که این وضعیت (آرامش) در روزهای بعد نیز حکم فرما باشد زیرا تا آخر روز یکشنبه نتیجه همه پرسی سویس مشخص می شود و قطعا برای روز دوشنبه هفته آینده تاثیر زیادی بر اونس طلا خواهد داشت.

از این رو احتمال اینکه این هفته بازار در ثبات (Consolidation) باشد بسیار است مگر آنکه آمارهای امروز از اقتصاد آمریکا بتواند قیمت را از این دامنه خنثی و باریک ۱۱۹۰ یا ۱۲۰۷ خارج کند که آن وقت می بایست منتظر نوسانات شدید قیمت باشیم. به همین خاطر اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است.

علت اصلی این سکوت همانطور که عرض کردم انتظار برای آمار امروز سفارشات کالاهای بادوام آمریکا، مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و شاخص فروش خانه های نوساز و همچنین همه پرسی سویس در روز یکشنبه است و اگر مردم سویس در این همه پرسی رای مثبت دهند، خرید ۱۵۰۰ تن طلا توسط بانک مرکزی سویس ظرف ۵ سال را روشن می کند.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند.

بنابراین، اگر حرکت افزایش ادامه یابد و این سطح مقاومت ۱۲۰۳ شکسته شود و قیمت به بالای سطح ۱۲۱۰ برسد، هدف بعدی افزایش تا ۱۲۲۶ و ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود و در مقابل، اگر قیمت به پایین نرخ ۱۱۹۰ بازگردد و این سطح شکسته شود باعث اصلاح به سوی سطح ۱۱۷۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود که این اهداف در نمودار پایین به وضوح مشخص هستند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا