تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

مسئله مهمی که همواره باید در تحلیلهای نفت مورد توجه قرار گیرد مسئله تصمیم مقامات اوپک است. همانطور که در نمودار پایین مشخص است در آستانه جلسه سازمان اوپک ، قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح حمایت ۷۳٫۵۲ دلار/بشکه پایین آمده است و از آستانه سطح ۷۷٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) به اندازه کافی دور شده است .

در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و مقامات اوپک در جلسه فردا هیچ تصمیمی برای کاهش سطح تولیدات خود اتخاذ نکنند ، عامل سومی برای کمک به تضعیف قیمت نفت خواهد بود.

در نمودار روزانه پایین مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی C می باشد که این موج نزولی از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده است.

این موج در قالب پنج موج کوچکتر تشکیل شده است که اگر نتواند به پایین سطح حمایت اصلی ۷۳٫۲۵ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) برسد ممکن است که این موج بزرگ نزولی C تکمیل شود و باعث اصلاح قیمت گردد.

با این حال از آنجایی که این موج به خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی نزدیک شده است این احتمال نیز وجود دارد که این موج نزولی حتی تا سطح ۷۰٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) امتداد یابد.

در حرکت نزولی نیز می بایست قیمت حتما به پایین سطح ۷۳٫۲۵ برسد تا زمینه برای سقوط بیشتر به سوی سطح ۷۰٫۹۹ تایید شود. از این رو ادامه این روند کاهشی بستگی به تصمیم فردا اعضای اوپک دارد.

بیشتر توجهات به جلسه اوپک که فردا اعلام می شود معطوف شده است. لازم به ذکر است که امروز میزان ذخایر نفت آمریکا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران خبر مهمی برای معامله گران این کالا محسوب می شود و با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک بسیار پایین آمده، خبر امروز قطعا تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خواهد داشت.

بنابراین برای امروز و فردا تنها کاهش قیمت به پایین سطح ۷۳٫۲۵ فرصتی برای ورود مجدد فروشندگان با هدف ۷۰٫۹۹ دلار/بشکه ایجاد خواهد کرد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در آستانه نشست جلسه اوپک که فردا برگزار می شود، حرکت کاهشی نفت برنت دریای شمال نیز ادامه دارد و اکنون قیمت در حال کاهش به سوی سطح ۷۷٫۳۴ دلار/بشکه می باشد و این هدف را شکست سطح حمایت ۷۸٫۹۸ تایید کرده است.

در نمودار پایین می بینید که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی c قرار دارد و سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که این چرخه از سطح ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر) تشکیل شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی از این موج نشان می دهد که قیمت براحتی به پایین خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی رسیده است و هم اکنون در حال ریزش به سوی سطح ۷۷٫۳۴ می باشد و حتی ممکن است که اگر فردا اعضای اوپک تصمیمی برای کاهش تولیدات خود نگیرند در روزها و هفته های آینده این موج نزولی، قیمت نفت برنت را تا حدود سطح ۷۰٫۴۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

بنابراین چنانچه حرکت کاهشی قیمت قادر به تثبیت در پایین سطح ۷۷٫۳۴ باشد، می توان به استمرار کاهش قیمت تا سطوح پایین تر یعنی سطوح ۷۶٫۰۲ و ۷۴٫۷۰ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) امیدوار بود و این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها شکست سطح مقاومت ۷۸٫۹۷ موجب افزایش اندک و مقطعی قیمت به سطح مقاومت ۷۹٫۹۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می گردد.

از این رو بهترین محدوده برای قرار دادن سطح توقف استاپ چند سنت بالای سطح مقاومت اصلی ۷۹٫۹۸ است و از این رو، تا زمانیکه قیمت نفت برنت در بالای سطح مقاومت ۷۹٫۹۸ تثبیت نشود، به ورود پوزیشن خرید نمی توان اعتماد کرد و براساس نمودار پایین روند حرکت قیمت کماکان کاهشی باقی بماند و معامله گران اقدام به فروش نفت برنت به ترتیب با هدفهای ۷۷٫۳۴ و ۷۶٫۰۲ دلار/بشکه کنند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت