تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز انتشار خبر کاهش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) موجب شد که اونس طلا با شکست سطح حمایت ۱۱۹۰ تا سطح ۱۱۸۵ کاهش یابد اما پس از عدم توانایی قیمت در عبور از این سطح حمایت مجدد به محدوده خنثی خود بازگشت.

صندوق اسپایدر پس از یک هفته دوباره اقدام به فروش طلا کرد که همین موضوع به همراه احتیاط معامله گران در آستانه همه پرسی مردم سویس در خصوص افزایش ذخایر طلا بانک مرکزی این کشور در روز یکشنبه قیمت را کماکان پایین سطح مقاومت اصلی ۱۲۰۳ قرار داده است و با توجه به تعطیلی امروز بازارهای آمریکا به مناسبت روز شکرگزاری، انتظار می رود روند معاملات با کاهش همراه باشد.

عمده توجه معامله گران نیز به تحولات جاری در خصوص همه پرسی سویس معطوف است و طبق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته تنها ۳۸% از مردم سویس موافق به افزایش ذخایر طلا بانک مرکزی سویس هستند و اگر این همه پرسی رای مثبت مردم سویس را به همراه داشته باشد، بانک مرکزی سویس موظف است که در طی ۵ سال به میزان ۱۵۰۰ تن طلا خریداری کند.

از نظر تحلیل تکنیکال و همانطور که در نمودار روزانه پایین می بینیم قیمت هنوز موفق به شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۰۳ نشده است و چنانچه از پایین سطح ۱۱۸۵ شکسته شود منجر به کاهش به ۱۱۷۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۴۳۳٫۳۱ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) به ۱۱۳۱٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر) قرار دارد.

به باور ما، حرکت برگشتی و پول بک قیمت به سوی این سطح صرفا یک حرکت اصلاحی به سوی خط روند پایینی الگوی بزرگ مثلث می باشد که معمولا این الگو جز الگوهای ادامه دهنده کاهشی می باشد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۲۰۳ با قدرت شکسته شود که آن وقت می تواند هدف ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را نمایان سازد.

در هر صورت برای امروز همانطور که گفتیم بازارهای آمریکا به مناسبت روز شکرگزاری تعطیل هستند و از این رو انتظار می رود بازار با جریانات کم نقدینگی به کار خود ادامه دهد و در انتظار تحولات جدید از جمله نتیجه همه پرسی سویس در روز یکشنبه باقی بماند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا