تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

جلسه سازمان اوپک که چندین هفته بازار در انتظار آن بسر می برد و کوچکترین زمزمه ها و شایعات درباره این نشست به تکان های شدید بازار منجر می شد، سرانجام امروز در اتریش برگزار می شود و نباید از اثرات بلند مدت این نشست بر بازار نفت غافل شد.

احتمال اینکه اعضای اوپک تصمیم به کاهش تولیدات خود بگیرند کمی نامحتمل است و بی دلیل نبوده که قیمت نفت خام سبک آمریکا طی ۲۴ ساعته گذشته به پایین ترین سطوح ۴ ساله گذشته خود سقوط کرده است.

در نمودار روزانه پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا توانسته به پایین سطح حمایت ۷۳٫۵۲ دلار/بشکه کاهش یابد و از هم اکنون می توان به انتظار سقوط بیشتر قیمت به سوی سطح ۷۰٫۹۹ بود.

این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C قرار داشت که این موج نزولی در نمودار پایین از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده است.

حمایت بعدی قیمت بر روی ۷۰٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد و تنها به شرط آنکه قیمت به بالای سطح ۷۳٫۵۲ برسد و دو ساعت تثبیت شود می تواند موقتا مانع از ریزش قیمت گردد.

در آستانه جلسه امروز، کشورهای صادر کننده نفت در حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، کویت، قطر و امارات متحده عربی گفته اند که هیچ پیشنهادی برای کاهش سطح تولیدات نفت خود ندارند که این خبر فعلا باعث فشارهای نزولی قیمت نفت شده است و حتی ما معتقدیم اکر اوپک در جلسه امروز خود هیچ تصمیمی برای کاهش قابل توجه سطح تولیدات خود نگیرد، در میان مدت (طی ۱ الی ۲ ماه) احتمال سرازیر شدن سقوط قیمت نفت به سوی سطح ۶۰ بسیار زیاد است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است چنانچه از پایین سطح حمایت ۷۰٫۹۹ نیز شکسته شود می بایست منتظر هدفهای نزولی پایین تر یعنی سطح ۶۶٫۹۱ دلار/بشکه باشیم که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارد.

امروز با توجه به اینکه اخباری در تقویم اقتصادی آمریکا به خاطر تعطیلی بازارها دیده نمی شود، عمده توجه معامله گران به جلسه اوپک و تصمیم اعضای این سازمان در اتریش خواهد بود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار پایین مشخص است در تلاش برای عبور از سطح ۷۶٫۰۲ دلار/بشکه است و استمرار حرکت کاهشی قیمت و سقوط قیمت به پایین سطح ۷۶٫۰۲ می تواند زمینه کاهش بیشتر را در موج نزولی c فراهم کند خصوصاً آنکه قیمت در پایین سطح ۷۷٫۳۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تثبیت شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال، این سومین موج از چرخه سه موجی قیمت می باشد که از سطح ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر) تشکیل شده است و براحتی در این موج قادر به کاهش قیمت تا سطح ۷۰٫۴۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) خواهد بود.

طبق بررسی سطوح فیبوناچی هدف اولیه قیمت کاهش به سطح ۷۶٫۰۲ می باشد و همانطور که می دانیم موج نزولی c از نوسانات نزولی و قدرت زیادی برای کاهش قیمت برخوردار است و فروشندگان نفت برنت از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

سطوح مقاومت قیمت بر روی نرخ ۷۸٫۹۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) واقع است و تنها چنانچه به بالای این سطح مقاومت برسد موجب اصلاح قیمت به سطح ۷۹٫۹۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

پیش بینی ما برای امروز، ادامه سیر نزولی قیمت نفت برنت است. با هم منتظر می مانیم. بنابراین با توجه به چشم انداز کاهش قیمت نفت برنت و گمانه زنی ها از عدم پشتیبانی مقامات اوپک از نفت، احتمال تضعیف بیشتر قیمت نیز وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت