تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

امروز در غیاب معامله گران آمریکایی، یورو عمدتا به خاطر کاهش قیمت مصرف کنندگان اسپانیا و سخنان دراقی، دوباره با کاهش مواجه شد و قیمت نوسانات متعددی داشت. به دلیل آنکه روز پنچ شنبه بازار ایالات متحده به مناسبت روز شکر گذاری (Thanksgiving) تعطیل است، حجم کم نقدینگی در بازار و در غیاب معامله گرانی که تعطیلات را به فعالیت در بازار ترجیح داده اند، حرکت خنثی و رنجی را تا به امروز موجب گردیده است.

امروز در اوایل سشن اروپا از سطوح نزدیکی ۱٫۲۵۲۵ نوسانات نزولی یورو آغاز شد و قیمت دوباره به پایین سطح ۱٫۲۴۸۰ کاهش یافت. برای امروز اکثر سفارشات فروش یورو به ترتیب در سطوح نزدیکی ۱٫۲۵۳۰ ، ۱٫۲۵۴۰ ، ۱٫۲۵۵۰ و ۱٫۲۵۷۰ قرار دارند. سفارشات خرید نیز به ترتیب در حوالی سطوح ۱٫۲۴۷۰ ، ۱٫۲۴۳۰ و آخرین مرحله در محدوده ۱٫۲۴۰۰ وجود دارند.

چنانکه قبلا نیز بدان اشاره کردیم، پیشتر و به دلیل شرایط تورم منفی (deflation) در منطقه یورو ، بانک مرکزی اروپا پیشتر اقدام به مداخله در بازار و اتخاذ سیاست های انبساطی از طریق چاپ پول و خرید دارایی ها نموده است و آقای دراقی در این خصوص یادآور شد که ECB خود را به گسترش سیاست های انبساطی و خرید اوراق قرضه متعهد ساخته است.

از آنجاییکه پیشتر آقای دراقی برای خرید اوراق قرضه دولتی چراغ سبز نشان داده بود و از عزم قاطع و ادعای صریح رئیس بانک مرکزی اروپا می توان چنین برداشت کرد که بانک مرکزی اروپا همچنان به سیاست های انبساطی خود ادامه خواهد داد و به همین خاطر به نظر می رسد که برای امروز بهترین محدوده برای قرار دادن سفارشات فروش یورو در محدوده نزدیکی ۱٫۲۵۳۰ ، ۱٫۲۵۴۰ ، ۱٫۲۵۵۰ و ۱٫۲۵۷۰ است.

امروز آقای دراقی نیز در سخنان خود اشاره کرد که اقتصاد اروپا نیازمند یک استراتژی جامع است و تنها به سیاست های پولی مربوط نمی شود.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز به رغم این حرکت اصلاحی به سطح ۱۱۷٫۲۵ به نظر می رسد، روند حرکت قیمت کماکان صعودی بماند و خریداران در نرخهای پایین اقدام به خرید کنند.

هرچند که این نرخهای پایین مشخص نیست کجا قرار گیرند اما سطوح حمایت در ۱۱۷٫۲۵ (خط تنکان سن روزانه) و ۱۱۷٫۱۰ است و پیوت امروز نیز در نرخهای ۱۱۷٫۴۵ و ۱۱۷٫۷۲ وجود دارند و برای امروز پیشنهاد می کنیم در حوالی سطوح ۱۱۷٫۸۰ و ۱۱۸٫۰۰ نسبت به تسویه خرید اقدام شود زیرا این سطوح به همراه سطوح ۱۱۸٫۱۰ ، ۱۱۸٫۲۵ و ۱۱۸٫۳۰ مقاومت امروز قیمت این زوج ارز محسوب می شوند.

*************************************

در سایر تحولات و در بازار جهانی نفت، تصمیمات سازمان اوپک همواره از محرکهای اصلی بازار نفت محسوب می شود و در واقع نگاه بازار به قیمت نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات اوپک دارد. بی تردید هم اکنون بازار در انتظار جلسه امروز اوپک در اتریش است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است.

این انتظار از آنجایی صورت می گیرد که قیمت نفت بدلیل گمانه زنی ها از عدم کاهش سطح تولیدات نفت توسط اوپک، قیمت نفت در بازار به پایین ترین سطح خود در ۴ ساله گذشته سقوط کرده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است پیش بینی می کنیم که در طی ۲ الی ۴ هفته آینده قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۶۳٫۸۵ دلار/بشکه سقوط کند که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج قدرتمند نزولی C تایید کرده است.

اکنون هیچگونه تردیدی نیست که روند فعلی حرکت نفت خام سبک آمریکا نزولی است و خوشبختانه برای کسانی که هنوز وارد بازار نشده اند، اکنون زمان مناسبی است تا از ادامه حرکت نزولی به سود برسند.

در نمودار اول مشخص است که این موج نزولی از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) شروع شده است و این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) آغاز شده است.

براساس اندازه گیری طول موج A که در سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) به پایان رسید و همچنین طول موج B بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار اول نشان می دهد که هدف نزولی اولیه قیمت در این موج نزولی C در حدود سطح ۶۳٫۸۵ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است.

از هم اکنون این هدف نزولی تا حد زیادی تایید شده است زیرا قیمت براحتی توانسته که به پایین سطح حمایت ۸۰٫۶۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) سقوط کند و از آنجایی که این موج C معمولا از نوسانات شدید نزولی برخوردار است خیلی بعید است که قبل از کاهش قیمت به هدف مورد نظر یعنی سطح ۶۳٫۸۵ شاهد اصلاح بزرگ و قابل توجهی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم.

این سیر نزولی شدید قیمت که از سطح ۱۰۷٫۷۳ شروع شده بسیار شبیه سقوط آزاد قیمت از سطح ۱۴۷٫۲۷ می باشد و حتی در نمودار دوم بررسی سطوح فیبوناچی نیز هدف نزولی ۶۳٫۸۹ را تایید می کند که این سطح بسیار نزدیک به هدف ۶۳٫۸۵ در نمودار اول می باشد.

بنابراین، در نمودار دوم طبق بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۳۲٫۴۰ به ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) کاملا مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح حمایت ۷۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یافته و در حال ریزش شدید به سوی سطح ۶۳٫۸۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد.

لازم به ذکر است که از نظر تحلیل تکنیکال هدف نزولی ۶۳٫۸۵ برای قیمت نفت خام سبک آمریکا تنها در صورتیکه قیمت به هر دلیلی بتواند با قدرت به بالای سطح مقاومت اصلی ۷۸ دلار/بشکه برسد موقتا مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام