تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

سرانجام، چنانچه پیش بینی می کردیم، نفت ناگزیر تن به سقوطی شدید داد و موج جدیدی از سقوط قیمت موجب تضعیف قیمت نفت خام سبک آمریکا گردید.

دیروز پس از انتشار بیانیه نتیجه نشست جلسه اوپک مبنی بر عدم تغییر در میزان سطح تولیدات نفت، پیش بینی می کنیم که امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۶۶٫۹۱ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را شکسته شدن سطح ۷۰٫۹۹ تایید کرده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این دو سطح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارند که این موج از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده است.

در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۶۶٫۹۱ منجر به سقوط آزاد قیمت به سوی سطح ۶۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) خواهد شد و انتظار داریم که بار دیگر فشار بر نفت آغاز شود.

اگر شمارش امواج الیوت درست باشد و این روند نزولی کماکان حفظ شود، به باور ما در طی ۱ الی ۲ هفته آینده قیمت نفت خام سبک آمریکا حتی می تواند تا حدود سطح ۶۰٫۳۰ و ۵۳٫۶۹ پایین آید که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۰۰ درصدی قرار دارند.

بنابراین این امکان وجود دارد که فروشندگان نفت با گرفتن پوزیشنهای فروش خود، زمینه ادامه حرکت کاهشی نفت خام سبک آمریکا را تا سطح ۶۶٫۹۱ و سپس ۶۴٫۳۸ دلار/بشکه بیشتر فراهم کنند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز پس از آنکه اعضای اوپک تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه خود را برای سال ۲۰۱۵ میلادی ثابت نگه دارند، انتظار داریم که امروز قیمت آن دوباره سطح حمایت ۷۲٫۱۵ دلار/بشکه را لمس کند و قیمت آن تا حدود سطح ۶۸٫۷۳ سقوط کند.

در نمودار پایین این سطح به وضوح مشخص است که حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که این موج نزولی از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) آغاز گردیده است. در واقع این سومین موج از چرخه سه موجی قیمت می باشد که این چرخه از سطح ۱۲۷٫۰۲ (بالاترین سطح روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۱) شروع شده است.

حمایت بعدی قیمت بر روی ۶۸٫۷۳ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) واقع است که به محض کاهش قیمت به پایین سطح ۷۱٫۲۵ (پایین ترین سطح دیروز) مورد هدف قرار خواهد گرفت.

چنانچه این روند نزولی قیمت به همین صورت با قدرت حفظ شود، برای چشم انداز ۱ الی ۲ هفته آینده نیز پیش بینی می کنیم که نفت برنت دریای شمال در سراشیبی سقوط تا محدوده رنج ۶۳٫۱۸ الی ۵۴٫۲۱ قرار گیرد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

از آنجاییکه امروز نیز آمارهای اقتصادی خاصی منتشر نمی شود، نوسانات بازار نفت برنت تحت تاثیر خبر دیروز جلسه اوپک باقی خواهد ماند و روند کلی نفت برنت همچنان نزولی است.

نگاهی به چارتهای بازار نفت برنت نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت فروش است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت