تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

تقریبا تمامی آنچه یورو در روز پنجشنبه در برابر دلار تا سطح ۱٫۲۵۲۵ بدست آورده بود دیروز به خاطر سقوط نفت از دست رفت و در کل در این هفته شاهد موج قدرتمندی نبوده ایم. اخبار اقتصادی مهمی روز گذشته اعلام شدند که هر چند بعضی از آنها تاثیر مقطعی داشتند اما به هر حال هیچ خبری از حافظه بازار به این سادگیها پاک نخواهد شد.

مدتی زیادی است که شاخص های تورم اروپا تاثیر زیادی بر بازار دارد که دلیل اصلی آن اینست که سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا یکی از دلایل اصلی افت یورو می باشد و بنابراین پایین بودن میزان تورم کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به نگرانی عمیق مقامات ECB نسبت به تورم منفی تاثیر زیادی بر طرز فکر دراقی و همکارانش دارد.

با توجه به اینکه آستانه تحمل تورم توسط بانک مرکزی اروپا نزدیک ۲ درصد می باشد ۰٫۳ تورم پایینی محسوب می شود و در شرایطی که کاهش قیمت نفت انتظارات از کاهش تورم را بالا برده است چنین عددی محرک مناسبی برای گسترش سیاست های انبساطی می باشد و به همین دلیل یورو با کاهش خود به این خبر سقوط نفت واکنش نشان داد.

امروز مهمترین خبر اقتصادی اروپا در ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران شاخص CPI یا همان شاخص بهای مصرف کننده می باشد که مهمترین شاخص از شاخصهای خانواده تورم است.

آمارهای تورم اروپا مدت زیادی است که پایین اعلام می شوند و به اعتقاد کارشناسان این مسئله به کاهش نرخ بهره و سیاست انبساطی بانک مرکزی اروپا کمک قابل توجهی کرد و اگر چنین نبود بانک مرکزی اروپا به سادگی نمی توانست نرخ بهره را کاهش دهد و برنامه خرید دارایی ها را گسترش دهد.

اگر این روند ادامه پیدا کند در شرایطی که وضعیت اقتصادی اروپا نیز همساز با خرید اوراق قرضه دولتی در سه ماهه اول سال آینده است باید انتظار نزول نرخهای بهره اروپا و بالطبع نزول یورو را داشته باشیم.

به باور ما یورو در برابر دلار کماکان در یک موج کاهشی قرار دارد و با توجه به سفارشات فروش امروز به ترتیب در محدوده ۱٫۲۴۷۰ ، ۱٫۲۵۰۰ ، ۱٫۲۵۲۵ و ۱٫۲۵۳۰ به نظر می رسد که اگر امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان اروپا پایین تر از پیش بینی ها اعلام شود به این رفتار کاهشی خود به ترتیب تا سطوح ۱٫۲۴۰۰ و ۱٫۲۳۶۰ ادامه دهد .

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز همچنان به ادامه روند افزایشی این زوج معتقدیم و از این رو دیروز همانطور که گفتیم سطح حمایت ۱۱۷٫۲۵ توانست فرصتی برای ورود به پوزیشنهای بیشتر خرید فراهم آورد.

در این مسیر، هدف بعدی افزایش قیمت تا سطح ۱۱۸٫۵۰ خواهد بود که در صورت محقق شدن آن، زمینه برای صعود بیشتر نیز به ۱۱۸٫۵۹ (بالاترین سطح روز سه شنبه) و ۱۱۸٫۹۸ (بالاترین سطح روز ۲۰ نوامبر) و سپس ۱۱۹٫۰۰ هموار خواهد شد.

بنابراین همچنان در انتظار ادامه روند صعودی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن هستیم و شکسته شدن سطح ۱۱۸٫۵۰ هدفهای ۱۱۸٫۵۹ و ۱۱۹٫۰۰ را نمایان خواهد ساخت. لازم به ذکر است که سطوح حمایت ۱۱۷٫۷۰ و پایین تر از آن نرخ ۱۱۷٫۲۵ همچنان به عنوان سطوح حمایت مستحکم قلمداد می شوند که می توانند فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید باشند.

*****************************

در سایر تحولات، برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت اصلی ۱۲۰۸ قرار گرفته است، در طی ۱ الی ۲ ماه آینده قیمت آن به سطح ۱۰۴۳ کاهش یابد که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار پایین مشخص است که از سطح ۱۳۴۵ یعنی بالاترین سطح روز ۱۰ جولای ، قیمت جهانی اونس طلا در موج c قرار گرفته است که در این موج به زیر سطح ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) رسیده است و پس از برخورد قیمت به این سطح حمایت شاهد یک حرکت اصلاحی بودیم که این حرکت کم و بیش در حدود سطح مقاومت ۱۱۹۴ ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) به پایان رسیده است.

با نگاهی دقیق تر به نمودار پایین متوجه می شویم که این اصلاح قیمت از سطح ۱۱۳۶ دقیقا رفتاری مشابه اصلاح گذشته قیمت اونس طلا از سطح ۱۱۹۴ را به نمایش گذاشته که اصلاح قبلی همانطور که در نمودار پایین مشخص است از سطح ۱۱۹۴ شروع شد و در سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) پایان یافت. بنابراین احتمال اینکه حرکت اصلاحی کنونی که از سطح ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) استارت زده است در همین نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۹۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) به پایان راه رسیده باشد بسیار زیاد است.

همچنین از آنجایی که قیمت جهانی اونس طلا در این موج نزولی c خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی را تاچ کرده است، این احتمال قویا وجود دارد که تا خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی یعنی سطح ۱۱۰۰ نیز کاهش یابد.

شکسته شدن سطح ۱۱۰۰ نیز می تواند به عنوان نقطه ای برای ورود به پوزیشن فروش تا سطح ۱۰۴۲ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) محسوب شود که این هدف را بررسی الگوی مثلث بوجود آمده بین اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۳ و آوریل ۲۰۱۴ تایید کرده است.

در نمودار پایین مشخص است که خط روند پایینی الگوی مثلث شکسته شده با این حال اونس طلا پس از شکست مقداری اصلاح کرده است که این حرکت اصلاحی به اتمام رسیده است و اکنون پیش بینی می کنیم تا زمانیکه شاهد شکسته شدن سطح ۱۲۰۸ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) نباشیم، حرکت در روندی کاهشی تا سطح ۱۰۴۲ ادامه یابد که این سطح مماس با خط نقطه چین رسم شده به موازات خط روند بالایی الگوی مثلث می باشد.

این در حالی است که اگر قیمت اونس طلا به هر دلیلی بتواند به بالای سطح مقاومت ۱۲۰۸ حرکت کند، هدف حرکت رسیدن به نرخ ۱۲۴۷ است ، در غیر این صورت همانطور که در بالا گفتیم احتمال ادامه حرکت نزولی تا نرخهای پایین تر یعنی سطوح ۱۱۳۱ ، ۱۱۰۰ و سپس ۱۰۴۲ نیز وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا