تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا و نقره

قیمت جهانی اونس طلا و نقره همچنان در روندی کاهشی به حرکت خود ادامه می دهند و این امکان وجود دارد با توجه به رای منفی مردم سوئیس به افزایش ذخایر طلا بانک مرکز سوئیس که دیروز صورت گرفت، این کاهش قیمت اونس طلا قدرتمندانه به سوی پایین ترین نرخهای ۴٫۵ ساله گذشته پیش رود و از سوی دیگر قیمت جهانی اونس نقره به کمترین حد خود در طی ۵ ساله گذشته سقوط کرده است.

ظاهرا روند تضعیف اونس طلا و نقره همچنان ادامه دارد و چرا ادامه نداشته باشد؟ در شرایطی که قیمت نفت در بازارها به پایین ترین سطح ۵ ساله گذشته خود سقوط کرده است و ارزش دلار آمریکا رو به افزایش است، از سوی دیگر صندوق جهانی اسپایدر اقدام به کاهش ذخایر طلای خود کرده است و همچنین خبر آخر اینکه دیروز مردم سوئیس با رای قاطع مخالفت خود را از افزایش ذخایر طلا بانک مرکزی سویس اعلام کردند، آیا راهی جز تضعیف اونس طلا باقی می ماند؟

در همه پرسی دیروز پیشنهاد شده بود که بانک مرکزی سوییس ذخیره طلای خود را از ۸% به ۲۰% افزایش دهد که دیروز ۷۸% مردم سوئیس با این طرح مخالفت کردند که همین امر امروز باعث سقوط اونس طلا شده است و الگوی نزولی قیمت همچنان پایدار است و همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت جهانی اونس طلا به سوی هدف ۱۱۴۲ ، ۱۱۳۶ و ۱۱۳۱ در حرکت است.

با ادامه سقوط آزاد ارزش نفت و اخبار منفی از همه پرسی دیروز سوئیس، خط ساپورت ۱۱۵۰ در هم شکست و ساپورت بعدی در ۱۱۴۲ ، ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و ۱۱۳۱ قرار دارند که دیر یا زود لمس خواهند شد .

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد اونس طلا دوباره تا سطوح ۱۱۴۲ ، ۱۱۳۶ و ۱۱۳۱ ضعیف خواهد شد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۳۱، هدف بعدی سقوط تا نرخ ۱۱۰۰ و سپس ۱۰۴۲ خواهد بود که این هدفها به ترتیب در سطوح فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۲۰۰ درصدی در نمودار پایین مشخص شده اند. در صورت حرکات اصلاحی نیز سطوح مقاومت امروز اونس طلا به ترتیب در نرخهای ۱۲۰۰ ، ۱۲۰۳ و ۱۲۰۸  قرار دارند.

مهمترین خبر این هفته از اقتصاد آمریکا اعلام شاخص اشتغال آمریکا (NFP) در روز جمعه است و این شاخص همواره از اهمیت خاصی برای اونس طلا برخوردار بوده و تاثیر بالایی نیز بر بازار گذاشته است.

در سایر تحولات، حرکت قیمت جهانی اونس نقره نیز همچنان ادامه دارد و هم اکنون قیمت در مسیر سقوط خود به هدف ۱۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) که قبلا بدان اشاره کردیم رسید که پایین ترین سطح در ۵ ساله گذشته محسوب می شود.

هم اکنون پس از لمس این سطح حمایت امکان شروع حرکت اصلاحی به ۱۶٫۳۵ و ۱۶٫۷۰ بوجود آمده است و در محدوده فرصتهای جدیدی برای ورود به پوزیشن فروش ایجاد خواهد شد.

سطح مقاومت اونس نقره به ترتیب در ۱۶٫۳۵ و ۱۶٫۷۰ است و در صورتی که این سناریو به وقوع بپیوندد و قیمت اونس نقره بتواند سطح حمایت ۱۴٫۳۸ را با قدرت بشکند راه اونس نقره برای سقوط تا سطح ۱۳٫۹۹ دلار در روزهای آینده هموار خواهد شد که در نمودار سوم بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره