تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

سقوط آزاد هفته گذشته قیمت نفت از آنجایی صورت می گیرد که قیمت نفت بدلیل ثابت نگه داشتن سقف تولیدات نفت اوپک، به شدت کاهش یافته است و تنها در معاملات روز جمعه قیمت نفت خام سبک آمریکا به میزان ۱۰ درصد سقوط کرد که بیشترین کاهش روزانه نفت در طی بیش از ۵ ساله گذشته محسوب می شود.

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار پایین مشخص است پیش بینی می کنیم که در طی معاملات امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۶۳٫۸۵ دلار/بشکه سقوط کند که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج قدرتمند نزولی C تایید کرده است و پس از آن احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به حدود منطقه ۶۵٫۸۰ وجود دارد.

اکنون هیچگونه تردیدی نیست که روند فعلی حرکت نفت خام سبک آمریکا نزولی است و خوشبختانه برای کسانی که هنوز وارد بازار نشده اند ، اکنون باز هم زمان مناسبی است تا از ادامه حرکت نزولی به سود برسند.

در نمودار اول مشخص است این موج نزولی از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) شروع شده است و این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) آغاز شده است.

براساس اندازه گیری طول موج A که در سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) به پایان رسید و همچنین طول موج B بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار اول نشان می دهد که هدف نزولی اولیه قیمت در این موج نزولی C در حدود سطح ۶۳٫۸۵ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است.

از هم اکنون این هدف نزولی تا حد زیادی تایید شده است زیرا قیمت براحتی توانسته که به پایین سطح حمایت ۸۰٫۶۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) سقوط کند و از آنجایی که این موج C معمولا از نوسانات شدید نزولی برخوردار است خیلی بعید است که قبل از کاهش قیمت به هدف مورد نظر یعنی سطح ۶۳٫۸۵ شاهد اصلاح بزرگ و قابل توجهی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم.

این سیر نزولی شدید قیمت که از سطح ۱۰۷٫۷۳ شروع شده بسیار شبیه سقوط آزاد قیمت از سطح ۱۴۷٫۲۷ می باشد و حتی در نمودار دوم بررسی سطوح فیبوناچی نیز هدف نزولی ۶۳٫۸۹ را تایید می کند که این سطح بسیار نزدیک به هدف ۶۳٫۸۵ در نمودار اول می باشد.

بنابراین، در نمودار دوم طبق بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۳۲٫۴۰ به ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) کاملا مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح حمایت ۷۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یافته و در حال ریزش شدید به سوی سطح ۶۳٫۸۹ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد و برای امروز بهتر است که در نزدیکی این محدوده نسبت به تسویه فروش اقدام نمود و منتظر فرصتهای بعدی برای فروش مجدد بود.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن نیز همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت آن به پایین سطح ۷۰ دلار/بشکه سقوط کرده است و این پایین ترین نرخهای قیمت نفت در طی ۵ ساله گذشته می باشد که نفت تجربه می کند.

تغییر خاصی در تصویر تکنیکال نفت برنت دیده نمی شود و فشارهای نزولی همچنان ادامه دارد و اخبار ناخوشایند برای نفت برنت همچنان ادامه دارد.

در حالیکه امروز اخبار قابل توجهی در ایالات متحده به غیر از شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) منتشر نخواهد شد می توان انتظار داشت که عمده توجه بازار به حرکت کاهشی نفت معطوف باشد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است، حرکت نزولی نفت برنت دریای شمال با شدت بیشتری صورت می پذیرد و زمزمه های این حرکت از هم اکنون در بازار به گوش می رسد و انتظار می رود، سطح ۷۲٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) از این پس سد محکمی برای هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی باشد.

آنچه در روزهای اخیر حرکت بازار نفت و خصوصاً حرکت نفت برنت را تحت تاثیر قرار داده است، تثبیت سقف تولیدات اوپک است.

بطور کل امروز را می توان روز رکوردهای نزولی نامید و نفت برنت و خام هر دو به پایین ترین حدود خود در ۵ ساله گذشته رسیده اند و با نگاهی به نمودار بازار، می توان حرکت نزولی قیمت را در بازار مشاهده کرد.

به باور ما در نمودار پایین همچنان حرکت نزولی قیمت نفت برنت به نفع فروشندگان در موج نزولی C است و برای امروز چنانچه قیمت به زیر سطح ۶۷٫۵۰ برسد نشاندهنده تایید شکست سطح حمایت ۶۸٫۷۳ می باشد که می تواند هدف نزولی ۶۳٫۱۸ و حتی ۵۴٫۲۱ دلار/بشکه را در روزهای آینده نمایان سازد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت