صـــــــعود یورو پس از اظهارات دراقی  

امروز جلسه بانک مرکزی اروپا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار شد و اگرچه نرخ بهره در عدد ۰٫۵% باقی ماند اما سخنان دراقی پس از اعلام نرخ بهره موجبات خوشحالی خریداران یورو را فراهم آورد و زوج یورو – دلار توانست به بالای سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۰ افزایش یابد که بالاترین حد خود در طی ۱ ماهه گذشته محسوب می شود .  

ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در سخنان خود عملا کاهش نرخ سود سپرده بانکهای تجاری اروپا به زیر صفر درصد را فعلا منتفی دانست که این سخنان تلویحا به معنی چراغ سبز به افزایش ارزش یورو است .

مسائلی که می توانست مورد بحث قرار بگیرد و نگرفت ، همانند کاهش نرخ سود سپرده بانکهای تجاری ( نرخی که بانک مرکزی اروپا به بانکهای تجاری برای نگهداری پول خود می پردازد)  محرکی بر سر راه افزایش یورو شد. علاوه بر سخنرانی دراقی آنچه موجب تقویت شدید یورو در برابر دلار شده آمارهای ضعیف اخیر اقتصادی از آمریکا نیز می باشد .

چند هفته ای است که انتظارات بازار در جهت حفظ سیاستهای پولی ارزان و محرکهای اقتصادی بانک فدرال رزرو آمریکا می باشد که این موضوع چندان برای شاخص ایندکس دلار خوشایند نیست و از این بابت یورو در مقابل دلار رو به تقویت است . در هر صورت شکسته شدن سطح ۱٫۳۱۵۰ خبر خوشی برای خریداران یورو (EUR Bull) محسوب می شود .

 باید توجه داشت که در نمودار ساعتی ، الگوی صعودی برای یورو تشکیل شده و همانطور که در تحلیلهای امروز سایت اشاره کردیم با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در بالای سطح ۱٫۳۱۵۰ تثبیت شده است ، انتظار صعود قیمت تا نرخهای ۱٫۳۱۹۵ و ۱٫۳۲۴۳ وجود خواهد داشت. بنابراین از آنجاییکه همچنان بر این باوریم که روند حرکت یورو در مقابل دلار فعلا افزایشی است، به خرید یورو ادامه می دهیم و هدف بعدی افزایش را سطوح ۱٫۳۱۹۵ و ۱٫۳۲۰۰ الی ۱٫۳۲۴۳ در نظر می گیریم.

*******************************

اما مهمتر از همه اینکه فردا سرانجام پس از چندین روز انتظار شاخص اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا به عبارتی همان خبر NFP  اعلام می شود . ماه آوریل این شاخص مثبت ۱۶۵۰۰۰ اعلام شد . برای ماه مه نیز چیزی در حدود ۱۶۷۰۰۰+ را انتظار داریم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به اعلام ضعیف آمار بخش خصوصی اشتغال ADP و شاخص تولیدی ISM ، این پیش بینی عدد بسیار بالای است و بعید است بتوان به آن دست یافت .  

در هر حال فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار فردا بازار خواهد گذاشت نباید از تاثیر آن بر سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا غافل شد . بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است .

***************************

در زوج UsdJpy حرکت نزولی به شدت ادامه دارد. قیمت در زیر سطح مقاومت ۱۰۰ قرار دارد و در تلاش برای عبور از سطح ۹۸٫۸۵ و شکستن خط روند افزایشی است که در نمودار زیر مشخص است تا به هدف ۹۷٫۳۵ ( سقف ابر ایچیموکوی روزانه ) و ۹۷٫۰۳  ( فیب ۲۳٫۶ درصدی ) کاهش یابد .

نمودار روند تغییرات هفتگی زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن