تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر، اونس طلا بیشتر بر اساس تمایلات بازار و تحولات بازارهای مالی مخصوصا بازار نفت معامله می شوند و نوسانات قیمت چندان تناسبی با آمارهای اقتصادی ندارد.

دیروز همه پرسی سویس قیمت را تا سطح ۱۱۴۲ پایین آورد اما سطح حمایت ۱۱۳۱ پایدار ماند و به نظر می رسد که برای مدتی همه عوامل دست به دست هم داده اند که اونس طلا حداقل از این سطح ضعیف تر نشود.

در مقابل در واکنش به تقلیل رتبه اعتبارات ژاپن، افزایش قیمت نفت و لغو بخشی از محدودیت های واردات طلای از سوی دولت هند حرکت صعودی شدید قیمت را از سطح ۱۱۴۲ به نرخ ۱۲۲۰ رساند و بیشترین رشد روزانه خود را از ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به این سو تجربه کرد.

چشم انداز کلی تغییر چندانی نکرده است اما برای امروز در صورتیکه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۲۲۰ و ۱۲۲۲ برسد می تواند ادامه روند صعودی اونس طلا را نوید بخش باشد و زمینه را برای رشد به سوی سطح ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) فراهم آورد، در غیر این صورت با شکست سطح ۱۱۸۵ منجر به ورود مجدد فروشندگان به بازار با هدفهای ۱۱۷۰ و ۱۱۶۰ خواهد شد.

از این رو همانطور که در نمودار پایین مشخص است مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۲۲۰ (مماس با خط روند بالایی کانال کاهشی) تشکیل شده که تنها در صورت عبور از آن، راه برای رسیدن به نرخ ۱۲۴۷ هموار خواهد شد.

این در حالی است که در حرکت کاهشی، عبور قیمت از نرخ ۱۱۸۵ می تواند روند افزایشی اونس طلا را کاملاً متوقف نماید و شکسته شدن سطح ۱۱۸۵ حرکت کاهشی را تا سطوح ۱۱۶۹ و ۱۱۵۸ تایید خواهد نمود.

در صورت تایید این موضوع ، احتمال شروع دور جدیدی از سقوط اونس طلا بعید نخواهد بود و تا زمانیکه قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۲۰ تثبیت نشده است و همچنین با توجه به نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند روز گذشته همچنان باید با احتیاط عمل کرد.

در حال حاضر اونس طلا فاصله چندانی تا عدد ۱۲۱۳ (بالاترین سطح سشن آسیا) ندارد و اگر این سناریو حاکم شود و این سطح شکسته شود اونس طلا رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را به سطوح ۱۲۲۲ و ۱۲۴۷ نزدیک می کند.

با این حال باید توجه داشت که در طی ۲۴ ساعته گذشته همبستگی زیادی بین قیمت اونس و نفت بوجود آمده است و از آنجایی که حرکت اصلاحی نفت خام سبک آمریکا که روز گذشته از سطح ۶۳٫۷۲ دلار در هر بشکه شروع شد در بالای سطح مقاومت ۶۹٫۵۰ دلار در هر بشکه نتوانست پایدار بماند، انتظار داریم که در صورت کاهش مجدد قیمت نفت ، حرکت نزولی اونس طلا نیز بار دیگر آغاز شود و در نرخهای پایین سطح ۱۱۸۵ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش اونس طلا ایجاد خواهد شد.

در تقویم اقتصادی امروز، اخبار و رویداد خاصی از آمریکا زمان بندی نشده است و بازار جهانی اونس طلا بیشتر متاثر از حرکت قیمت نفت می باشد و به باور ما کورولیشن میان نفت و اونس طلا دیر یا زود باز خواهد گشت. جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه و آمار اشتغال آمریکا (NFP) در روز جمعه مهمترین اخبار این هفته را تشکیل می دهند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا