تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم حرکت نزولی نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۸۳٫۸۵ دلار/بشکه ادامه یافت و پس از رسیدن قیمت به این سطح حرکت اصلاحی قابل توجهی رخ داد و حتی قیمت تا سطح ۶۹٫۵۰ پیش رفت و هم اکنون با مقاومت قوی و مستحکم ۶۹٫۷۰ مواجه است.

تنها در صورتیکه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۶۹٫۷۰ با قدرت عبور کند می توان انتظار افزایش تا سطوح ۷۰٫۹۹ (۱۳۸٫۲ درصدی) و ۷۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) را داشت.

اما به نظر می رسد که برای شروع مجدد حرکت کاهشی نیاز به زمان است و برای امروز بسته شدن قیمت در پایین سطح ۶۷ می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت نزولی به سوی سطوح ۶۳٫۷۰ (پایین ترین سطح دیروز) باشد.

از این رو همانطور که در نمودار پایین مشخص است، سطح مقاومت ۶۹٫۷۰ فرصتی است که از ادامه حرکت افزایشی و اصلاحی نفت جلوگیری خواهد نمود.

در حال حاضر، انتظار ما استمرار کاهش مجدد قیمت است اما تا زمانیکه سطح حمایت اولیه ۶۷٫۰۰ شکسته نشود، نمی توان از این کاهش قیمت مطمئن بود خصوصاً در شرایط فعلی که احتمال می رود ابتدا حرکتی اصلاحی شروع شود و سپس حرکت نزولی شکل گیرد.

در هر حال از لحاظ تکنیکی و بنیادی هنوز نمی توان موج تضعیف نفت را تمام شده دانست و همچنان این کالا در نزدیکی سطوح مقاومت فوق موقعیت فروش دارد.

در حال حاضر نفت در منطقه ۶۸ قرار دارد و احتمال ریزش آن تا وجود دارد و در صورتیکه سطح ۶۷ نیز شکسته شود می توان موج تضعیف نفت را انتظار داشت و در مجموع تا زمانی که پایین این سطح مقاومت ۶۹٫۷۰ باشیم هنوز نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی قرار دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت و هدف بعدی نفت خام سبک آمریکا مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

با حرکت اصلاحی شدید روز گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال می توان متوجه شد که یک نبرد بین خریداران و فروشندگان بوجود آمده است و شک و تردید بین معامله گران بازار نفت وجود دارد که آیا حرکت نزولی اخیر نفت برنت به کف خود رسیده یا اینکه این روند نزولی استمرار بیشتری خواهد یافت.

به باور ما هنوز روند نفت برنت نزولی است و چنانچه دوباره سقوط کند جای تعجب ندارد و بازار خود را برای یک حرکت مشخص آماده ساخته است و در حال بررسی این موضوع است که آیا کف قیمت زده شده است، یا دوباره شاهد ریزش بیشتر قیمت خواهیم بود؟

دیروز همانطور که شاهد بودیم قیمت نفت برنت از نزدیکی سطح ۶۷٫۵۰ به ۷۳ افزایش یافت. با توجه به اینکه قیمت همچنان پایین سطوح مقاومت محکم ۷۳٫۰۰ و ۷۳٫۴۰ (بالاترین سطح روز ۲۸ نوامبر) تثبیت شده است فروشندگان همچنان کنترل اصلی قیمت را در دست دارند و قیمت هم اکنون در پایین سطح ۷۲٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) تثبیت شده است.

به باور ما این منطقه مقاومت ۷۳٫۰۰ تا ۷۳٫۴۰ دلار/بشکه آنقدر برای نفت برنت محکم است که مانع از ادامه حرکت صعودی و اصلاح گردد و این منطقه فرصت مناسبی برای ورود مجدد به پوزیشن های فروش می تواند باشد.

اما در صورتیکه خریداران نفت برنت به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۷۳٫۴۰ تثبیت شود (یک کندل ۲ ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل نفت برنت به سوی سطح ۷۷٫۷۰ حرکت خواهد کرد.

با این حال اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم، سطوح ۷۳٫۰۰ و ۷۳٫۴۰ نقش مقاومت بسیار قوی را برای قیمت نفت برنت بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روندک کاهشی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۷۱ و ۷۰ سپس هدف بعدی نرخ ۶۸٫۷۳ دلار/بشکه خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی در نمودار پایین مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت