تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن مقاومت ۱۱۹٫۰۰ در زوج ارز USDJPY را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر تاریخی امروز رخ داد و ارزش دلار آمریکا در برابر اکثریت قریب به اتفاق ارزها مخصوصا در مقابل ین ژاپن به شدت تقویت شد و به بالاترین حد خود در ۷ ساله گذشته دست یافت.

این گمانه زنیها عامل اصلی تقویت جدی دلار در برابر ین ژاپن بوده است به طوری که امروز قیمت به بالای سطح ۱۱۹٫۱۰ رسید و به نظر می رسد که این روند تا سطح روانی ۱۲۰ همچنان ادامه داشته باشد. با نگاهی به نمودار پایین می توان مشاهده کرد که پس از درهم شکسته شدن سطح مقاومتی که در نرخهای ۱۱۹٫۰۰ و ۱۱۹٫۱۰ تشکیل شده بود، قیمت این زوج ارز اکنون سریع تر از گذشته به سوی بالاترین نرخهای ۷ ساله گذشته خود باز می گردد.

نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز رو به افزایش است بطوریکه نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا به سطح ۰٫۵۱۱۸ درصد رسیده است و در طی ۲۴ ساله گذشته اظهارات چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا موجب افزایش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا در اواسط سال آینده شده است.

به عنوان مثال آقای دادلی از اعضای بانک مرکزی آمریکا گفته است، کاهش قیمت نفت تاثیر مثبت بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت و از سوی دیگر اذعان کرد که انتظار افزایش نرخ بهره امریکا در اواسط سال آینده انتظار معقولی است.

همانطور که می دانیم انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره آمریکا و از سوی دیگر توسعه سیاستهای انبساطی در ژاپن می تواند باعث تقویت بیشتر دلار در برابر ین ژاپن گردد و بدلیل واگرایی (Divergence) بین سیاست های پولی آمریکا و ژاپن فرصت برای ورود به پوزیشن های خرید ایجاد شده و در نتیجه در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن هدف ۱۱۹٫۵۰ ، ۱۱۹٫۸۵ (خط بولینگر باند ۲۱ روزه) و سطح روانی ۱۲۰ بزودی نمایان می شود.

در صورت استمرار این حرکت و شکسته شدن این سطح روانی ۱۲۰ هدف بعدی نرخ ۱۲۱٫۰۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از سقوط سال ۲۰۰۲ به ۲۰۱۱ یعنی از ۱۳۵٫۵۲ به ۷۵٫۳۱) بوجود می آورد.

در نمودار زیر همچنین مشخص است که خط تنکان سن یعنی خط روند نارنجی رنگ در سطح حمایت مستحکم ۱۱۸٫۲۰ کاملا قیمت را بالای این خط تثبیت کرده است.

در زوج ارز یورو – دلار نیز قیمت همچنان مردد مانده و تلاش چندانی را برای عبور از محدوده احتیاط که دیروز به آن اشاره کردیم یعنی سطوح ۱٫۲۴۰۰ و ۱٫۲۵۰۰، انجام نداد و هر چند که دیروز تا سطح ۱٫۲۵۰۶ بالا آمد اما با فعال شدن سفارشات فروش در این منطقه دوباره شاهد ریزش قیمت بودیم و قیمت یورو همچنان پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته تثبیت شده است و برای امروز می توان در صورت شکسته شدن کامل سطح ۱٫۲۴۰۰ به انتظار فرود بیشتر تا سطح ۱٫۲۳۶۱ و ۱٫۲۳۵۸ بود.

اکنون یورو – دلار در محدوده نرخ حمایت ۱٫۲۴۰۰ قرار دارند و با تردید حرکت می کنند. هرچند که نشانه های ادامه روند نزولی، از شانس بیشتر یورو برای ادامه حرکت نزولی تا نرخ ۱٫۲۳۶۱ و در ادامه ۱٫۲۳۵۸ خبر می دهند اما انتظار داریم که جلسه بانک مرکزی اروپا که روز پنجشنبه برگزار می شود، پاسخگوی انتظار ما باشد.

آنچه از حالا انتظار می رود و دراقی ، ریس بانک مرکزی اروپا نیز آن را تلویحاْ تکرار کرده است ادامه سیاست های انبساطی است، امری که به افزایش بیشتر شکاف نرخ بهره آمریکا و اروپا خواهد انجامید و معامله گران را به فروش بیشتر یورو ترغیب خواهد کرد. در انتظار واکنش بازار پس از اعلام این خبر باشید!

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن