تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو مجددا با سقوط خود به پایین سطح ۱٫۲۳۵۰ موفق به ثبت رکورد نزولی جدیدی در برابر دلار در طی ۲۷ ماهه گذشته شد و سقوط ارزش این ارز هم به حوادث تلخ بنیادین اروپا مربوط است و هم از وقایع بنیادین مثبت اقتصاد آمریکا نشات می گیرد که ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) را به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۰۹ به این سو و ارزش یورو را به پایین ترین نرخها از ماه اوت ۲۰۱۲ به این سو کشانده است.

فردا جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) برگزار می شود و هرچند انتظار تغییر خاصی در نرخ بهره را نداریم اما مسائلی که در خصوص محرکهای اقتصادی بانک مرکزی اروپا ذکر شد موجب می شود تا کنفرانش مطبوعاتی رئیس این نهاد ماریو دراقی اهمیتی دو چندان پیدا کند.

به هر حال تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند یورو را نزولی می دانیم قیمت آن با رسیدن به منطقه ۱٫۲۳۲۰ فاصله خود را با عدد ۱٫۲۳۰۰ بسیار کم کرده است.

چند ماه گذشته که در همین ستون صحبت از سقوط آزاد یورو صحبت می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست. سقوط بهای نفت، افزایش ارزش دلار و از همه مهمتر واگرایی بین سیاست های پولی آمریکا و اروپا از دلائل اصلی سقوط یورو می باشند که همچنان پابرجا هستند.

ما حصل تمامی این نگرانی ها سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا و تزریق میلیاردها یورو نقدینگی به سیستم اقتصادی اروپا بود که تاثیر آن در میان مدت هر چند می تواند بر اقتصاد اتحادیه اروپا مثبت باشد اما برای یورو اصلا خوشایند نیست.

نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است، یورو هچنان ارز ضعیف بازار است و معامله گرانی که این ارز را در مقابل دلار فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. هر چند که وارد منطقه اشباع فروش شده ایم اما اصول تکنیکی بازار به ما می گوید تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای یورو فروش است. بنابراین ادامه روند فعلی محتمل ترین سناریو است.

یورو در برابر دلار در یک موج کاملا کاهشی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر جلسه فردا به نفع یورو نباشد به این رفتار خود ادامه دهد. اکنون راه برای سقوط یورو تا هدف ۱٫۲۳۰۰ و ۱٫۲۲۹۵ (پایین ترین سطح ۱۲ اوت ۲۰۱۲) و ۱٫۲۲۵۰ و ۱٫۲۲۰۰ هموار شده است.

فردا بازارها در انتظار اعلام تصمیم بانکهای مرکزی اروپا (ECB) و کنفرانس خبری دراقی در خصوص نرخ بهره و سیاستهای پولی هستند.

باید توجه داشت که در حال حاضر یورو فاصله چندانی تا عدد ۱٫۲۳۰۰ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود یورو نیز کاهش قابل ملاحظه دیگری خواهد داشت و خود را گامی دیگر به ۱٫۲۰۴۲ (پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۲) نزدیک می کند.

در سایر تحولات در زوج ارز دلار – ین ژاپن قیمت در حال حاضر در منطقه ۱۱۹٫۵۰ قرار دارد و با توجه به افزایش شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در نمودار پایین احتمال افزایش این زوج ارز تا سطح ۱۱۹٫۷۰ وجود دارد و در صورتیکه این سطح نیز شکسته شود می توان موج تقویت قیمت دلار در مقابل ین ژاپن تا سطح روانی ۱۲۰ را انتظار داشت.

این هفته رویدادهای خبری زیادی در اروپا و آمریکا مخصوصا در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر خواهد شد که می تواند جهت حرکت را مشخص تر کند.

براساس نمودار پایین همچنان انتظار می رود این حرکت افزایشی ایندکس دلار آمریکا در مسیر صعودی به ترتیب تا سطوح ۸۹٫۳۰ و پس از آن به سطح ۹۰٫۹۳ ادامه یابد که این اهداف را در نمودار زیر بر روی سطوح فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

 ایندکس دلار