تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیروز تغییر خاصی در جهت حرکت اونس طلا ایجاد نشد و قیمت عمدتاً در روندی خنثی قرار داشت و اکنون همچنان انتظار می رود که امروز یا فردا شاهد تحرکاتی در قیمت اونس طلا باشیم.

با این حال، دیروز قیمت اونس طلا پس از آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) تا سطح ۱۲۱۵ صعود کرد و با سطح مقاومت کلیدی ۱۲۲۰ تنها ۵ دلار فاصله داشت.

کانال نزولی ۶ ماهه همچنان در نمودار روزانه پایدار است و تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت اصلی ۱۲۲۰ قرار دارد، احتمال فشار بر سطح حمایت ۱۱۹۱ وجود دارد. خبر مهم و مورد توجه امروز، اعلام نرخ بهره اروپا و کنفرانس خبری دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است.

هرچند انتظار می رود تغییری در نرخ بهره اروپا (۰٫۰۵%) اعمال نشود، اما تاثیر آن بر روند کلی جریان بازار جهانی اونس طلا مشهود خواهد بود.

یورو هم اکنون در سطوح پایینی که سابقه آن به سال ۲۰۱۲ می رسد معامله می شود و شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا به بالاترین سطح از مارس ۲۰۰۹ به این سو صعود کرده است و از آنجاییکه قیمت جهانی اونس طلا عمدتاً با محرک ایندکس دلار آمریکا رابطه عکس دارد، انتظار می رود به دلیل صعود دلار، حرکت اونس طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

هم اکنون یکی دو روز است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند روز دوشنبه انتظار بازار برای جلسه بسیار حیاتی امروز بانک مرکزی اروپا و فردا آمار اشتغال آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امروز یا فردا را قویتر خواهد کرد. اخبار اقتصادی امروز از اروپا و فردا از آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا