تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانطور که دیروز پیش بینی کردیم، رسیدن قیمت نفت خام سبک آمریکا به نزدیکی سطح مقاومت در نرخ ۶۹٫۷۰ دلار/بشکه توانست از ادامه حرکت اصلاحی قیمت نفت جلوگیری کند و این سطح همچنان مقاومت اصلی قیمت محسوب می شود.

برای امروز نیز تحلیل قبلی معتبر است و تا زمانیکه قیمت پایین این سطح مقاومت ۶۹٫۷۰ در نوسان است، فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش است و از آنجاییکه نوسانات قیمت در پایین این محدوده مقاومت است، احتمال بازگشت قیمت به روند نزولی وجود دارد.

در نمودار پایین شکسته شدن سطح حمایت جزئی ۶۶٫۶۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۶۳٫۷۲ به ۶۹٫۵۵) راه را برای کاهش دوباره نفت تا سطح ۶۵٫۹۰ و پس از آن ۶۵٫۱۰ هموار خواهد ساخت.

در حرکت افزایشی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت اصلی ۶۹٫۷۰ می تواند به تقویت قیمت به سطح ۷۰٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و ۷۱٫۷۶ سپس ۷۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) بیانجامد.

از این رو تا هنگامی که سطح مقاومت اصلی ۶۹٫۷۰ شکسته نشود، انتظار داریم حرکت کاهشی ادامه یابد و این تحولات برای فروشندگان نفت خوشبینانه به نظر می رسد زیرا سطوح مقاومت بسیاری در نرخهای بالای ۶۸٫۷۰ دیده می شود و قیمت پس از عبور از سطح حمایت ۶۶٫۶۵ به نرخهای ۶۵٫۹۰ و ۶۵٫۱۰ و حتی دوباره به سطح ۶۳٫۷۲  دلار/بشکه برسد.

اخبار امروز و فردا پتانسیل لازم برای حرکت بازار را در اختیار دارد، جلسه امروز بانک مرکزی اروپا و فردا گزارش اشتغال آمریکا، محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می روند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که روز گذشته گفتیم سطح مهمی که همچنان باید مورد توجه بازار قرار گیرد، بر روی نرخ ۷۳٫۰۰ دلار/بشکه تشکیل شده است.

برای ادامه حرکت کاهشی می بایست این سطح پایدار بماند تا قیمت بتواند با شکست سطح ۷۰٫۳۸ (پایین ترین سطح روز گذشته) به سوی سطح ۶۸٫۷۳ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) کاهش یابد. از این رو انتظار می رود معامله گران در سطح پایین ۷۰٫۳۸، فرصتهایی برای فروش بوجود آورند.

در خصوص حرکت صعودی روز دوشنبه نفت برنت تردیدهای وجود دارد و می بایست در انتظار انتشار اخبار و رویدادهای مرتبط با آن بود. برای امروز نیز سطح ۷۳ همچنان به عنوان سطح مقاومت عمل خواهد کرد و سطح حمایت اولیه قیمت بر روی نرخ ۶۹٫۴۸ قرار دارد.

بنابراین تا هنگامی که سطح مقاومت ۷۳ در سطوح بالا پایدار است، همچنان نسبت به ورود در نرخهای پایین ۷۰٫۳۸ برای فروش اقدام خواهیم کرد و پیش بینی می شود، حرکت کاهشی قیمت موفق به شکست سطح ۷۰٫۳۸ شود.

از این رو در نمودار پایین می بینیم که ناتوانی قیمت نفت برنت برای تثبیت قیمت در بالای سطح مقاومت ۷۲٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) خریداران را ناامید کرده است.

بنابراین برای امروز انتظار می رود، سطح مقاومت ۷۳ دلار/بشکه از این پس سد محکمی در برابر حرکت افزایشی نفت برنت دریای شمال باشد.

این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی باشد مخصوصا اگر سطح ۶۹٫۴۸ شکسته شود که آن وقت زمینه را برای کاهش مجدد قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۶۷٫۵۲ دلار/بشکه یعنی پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر فراهم می آورد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت