تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

سقوط مجدد یورو به نرخهای پایین و ثبت رکورد نزولی جدید در پایین سطح ۱٫۲۳۰۰ همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم.

در حال حاضر ، یورو همچنان در سطوح پایین ۲ ساله گذشته قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد اگر امروز ریس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود محرکهای اقتصادی جدیدی را معرفی کند ، حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد.

برای امروز سطوح حمایت در منطقه نزدیکی ۱٫۲۲۸۰ و ۱٫۲۲۷۵ وجود دارد و باید از این منطقه با قدرت عبور کند تا حرکت نزولی ادامه یابد در غیر این صورت ممکن است مقداری اصلاح کند تا دوباره موقعیت های فروش جدیدی فراهم آورد.

امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) در ارتباط با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد که این جلسه می تواند بر ارزهای مربوطه مقابل یورو به شدت تاثیر گذار باشد. امروز دراقی ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد و سخنرانی او به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

در جلسه قبلی که وی سخن گفت یورو به شدت سقوط کرد که به علت دید تاریک آقای رئیس به وضعیت اقتصاد اروپا و سیگنال ایشان از خرید اوراق قرضه بود و باید دید آیا امروز نیز این سخنان تکرار خواهد شد یا خیر؟

از آنجایی که بازار همواره علاقمند است تا بداند آینده سیاست های پولی مخصوصا سیاست تسهیل پولی (QE) بانک مرکزی اروپا چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش یورو را مشخص می کنند.

چنانچه سطح ۱٫۲۲۷۵ شکسته شود اهداف نزولی بعدی به ترتیب ۱٫۲۲۵۰ ، ۱٫۲۲۰۰ ، ۱٫۲۱۰۰ و ۱٫۲۰۴۲ خواهد بود. در حرکت صعودی و اصلاحی نیز، سطوح مقاومت نرخهای ۱٫۲۴۱۵ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته) ۱٫۲۴۲۰ ، ۱٫۲۴۳۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) ، ۱٫۲۴۳۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) و سپس منطقه ۱٫۲۴۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) خواهد بود که سفارشات فروش در محدوده این سطوح قرار دارند.

در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۸۰ درصد احتمال خرید اوراق قرضه شرکتی و دولتی بانک مرکزی اروپا در سه ماهه اول سال آینده دارد و کنفرانس خبری امروز دراقی می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

همانطور که می دانیم سیاست تسهیل پولی (Quantitative Easing) یک سیاست پولی نامتعارف است که توسط بانک های مرکزی جهان زمانی که سیاست پولی استاندارد کارایی نداشته باشد برای تحریک اقتصاد اجرا می شود که سقوط ارزش پولی ملی آن کشور را به همراه دارد.

بانک های مرکزی در اروپا و ژاپن از مدت ها قبل، نرخ های بهره را نزدیک صفر نگهداشته اند و از آنجایی که ابزارهای متعارف آنها تمام شده اند ، سیاست های تسهیل کمی (QE) که همان خلق پول برای خرید دارایی ها است، بهترین ابزار رایج در چنین بحرانی برای بانکهای مرکزی اروپا و ژاپن است و این سیاست باعث شده تا گمانه زنیها در بازار درباره تزریق نقدینگی بانک مرکزی اروپا در اولین فصل سال آتی به شدت افزایش یابد و سقوط سهمگین یورو به پایین ترین سطح ۲ ساله اخیر و سقوط ین ژاپن به پایین ترین سطح ۷ ساله گذشته در مقابل دلار نتیجه منظقی آن بوده است.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید، روند قیمت همچنان صعودی است و بنا به گفته معروف “روند دوست شماست” کماکان به انتظار ادامه حرکت صعودی هستیم و همچنان بر این باوریم که حرکت افزایشی ادامه خواهد یافت و هدف بعدی سطح ۱۲۱٫۰۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۲۴٫۱۴ (بالاترین سطح ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ ) و ۱۲۴٫۳۵ خواهد بود که در نمودار ماهیانه زوج ارز دلار- ین ژاپن مشخص است.

نمودار روند تغییرات ماهیانه جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

 ین ژاپن