تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

روزهای گذشته بازار جهانی اونس طلا به شدت آرام بوده است و شاهد تحرک چندانی نبودیم. رفتار اونس طلا در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است.

امروز اولین جمعه دسامبر است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمعه هر ماه میلادی اعلام می شود. این خبر در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است.

اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای افزایش زودهنگام نرخ بهره دارد و انتظار کاهش اونس طلا را داریم زیرا افزایش NFP که بهترین شاخص بیانگر وضعیت بازار کار آمریکاست فشار بر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را بیشتر می کند که این مسئله به نفع دلار و به ضرر اونس طلا تلقی می شود.

اما اگر این آمار ضعیف اعلام شود ، نباید انتظار تضعیف اونس طلا را داشت. این شاخص بی هیچ تردیدی مهم ترین شاخص اقتصادی امریکا لااقل در چند سال گذشته بوده است و نشاندهنده وضعیت سلامت بازار کار این جامعه می باشد و تاثیر مهیبی بر تمامی بازارها از جمله بازار جهانی اونس طلا دارد.

ماه گذشته تعداد مشاغل اضافه شده ۲۱۴۰۰۰+ بود و برای این ماه انتظار اقتصاددانان در محدوده ای ۲۳۰۰۰۰ تا ۲۳۱۰۰۰ قرار دارد که البته در تقویمهای معتبر و رسمی عدد مورد انتظار ۲۳۰۰۰۰ می باشد و برای نرخ بیکاری نیز پیش بینی می کنیم که همان عدد قبلی ۵٫۸% اعلام گردد.

در هر حال فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار امروز اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیر بلند مدت آن غافل شد. بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

برای این ماه انتظار داریم تا این عدد به ۲۳۰۰۰۰ برسد و اگر امروز بازار عددی پایینتر از این را ببیند دلار ضربه خواهد خورد و اونس طلا با شکست سطح ۱۲۲۰ به ۱۲۳۸ و ۱۲۴۷ افزایش می یابد اما در صورتی که عدد قوی و بالای ۲۳۰۰۰۰ اعلام شود شاید بتوان ۱۲۲۰ را قله ای برای اونس طلا دانست و از این رو، ورود به پوزیشن های فروش در نرخهای پایین ۱۱۹۱ فرصت مناسبی برای معامله گران با هدف ۱۱۷۵ و ۱۱۶۹ ایجاد می کند.

هر چند تا بدین جای کار اونس طلا به خاطر افزایش اندک قیمت نفت بهترین عملکرد هفتگی خود را در طی ۱۰ ماهه گذشته سپری کرده است اما اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی بین ۱۱۹۱ و ۱۲۲۰ و در این یکی دو روز گذشته بین ۱۲۱۳ و ۱۲۰۰ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است.

علت اصلی این سکوت همانطور که در بالا عرض کردم انتظار بازار برای اعلام آمار بازار کار آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است تا وضعیت قیمت روشن شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در معاملات بعد از ظهر را تقویت می کند. بنابراین برای امروز باید تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر ماند و حرکت بازار را پس از اعلام این خبر دنبال کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا