تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای امروز بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ارائه پیشنهاد تخفیف در قیمت نفت خام از سوی عربستان سعودی به مشتریان  آسیایی و آمریکایی‌ خود این موضوع می تواند دوباره منجر به شروع فشارهای نزولی جدید بر قیمت نفت شود.

همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم، افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به نزدیکی سطح مقاومت در نرخ ۶۹٫۷۰ دلار/بشکه توانست از ادامه حرکت اصلاحی قیمت نفت جلوگیری کند و این سطح همچنان مقاومت اصلی قیمت محسوب می شود.

سطح روانی ۶۹٫۷۰ طی چند روز گذشته مانع از ادامه حرکت صعودی و اصلاحی نفت خام سبک آمریکا شده است و اکنون به نظر می رسد حرکت صعودی از تب و تاب افتاده است.

برای امروز نیز همچنان بر تحلیل قبلی خود پایبند هستیم و تا زمانیکه قیمت پایین این سطح مقاومت ۶۹٫۷۰ در نوسان است، فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش است و از آنجاییکه نوسانات قیمت در پایین این محدوده مقاومت است، احتمال بازگشت قیمت به روند نزولی وجود دارد.

در نمودار پایین شکسته شدن سطح حمایت جزئی ۶۶٫۶۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۶۳٫۷۲ به ۶۹٫۵۵) راه را برای کاهش دوباره نفت تا سطح ۶۵٫۹۰ و پس از آن ۶۵٫۱۰ هموار کرده است.

در حرکت افزایشی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت اصلی ۶۹٫۷۰ می تواند به تقویت قیمت به سطح ۷۰٫۹۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و ۷۱٫۷۶ سپس ۷۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) بیانجامد.

از این رو تا هنگامی که سطح مقاومت اصلی ۶۹٫۷۰ شکسته نشود، انتظار داریم حرکت کاهشی ادامه یابد و این تحولات برای فروشندگان نفت خوشبینانه به نظر می رسد زیرا سطوح مقاومت بسیاری در نرخهای بالای ۶۸٫۷۰ دیده می شود و قیمت پس از عبور از سطح حمایت ۶۶٫۶۵ به نرخهای ۶۵٫۹۰ و ۶۵٫۱۰ و حتی دوباره به سطح ۶۳٫۷۲ دلار/بشکه کاهش یابد.

به دلیل بسته شدن قیمت نفت خام سبک آمریکا در پایین سطح حمایت ۶۶٫۵۰ معامله گران کماکان متمایل به فروش نفت هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی می شود.

مهمترین خبر امروز بازار، اعلام آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است. انتظار می رود تا پیش از اعلام این خبر، بازار در روندی خنثی به حرکت خود ادامه دهد. فعالان بازار به دقّت اخبار امروز را مورد توجه قرار می دهند تا واکنش آتی بانک فدرال رزرو آمریکا را پیش بینی کنند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال معامله گرانی که دیروز در واکنش به خبر تخفیف عربستان در کاهش قیمت نفت خود پوزیشن های فروش نفت برنت را همچنان در اختیار دارند، امروز خود را برای شروع بازار در آستانه اعلام گزارش بازار اشتغال آمریکا (NFP) آماده کرده اند.

امروز بازار به انتظار اعلام آمارهای اشتغال آمریکا (NFP) است و از این رو، انتظار می رود بازار تا پیش از اعلام این اخبار در روندی خنثی باقی بماند.

نفت برنت نیز بهترین کالا برای ورود به پوزیشن فروش است زیرا سطح مقاومت اولیه ۷۱٫۴۳ دلار/بشکه بسیار مستحکم بوده و هم اکنون فرصت برای شروع حرکت نزولی به سوی هدف ۶۷٫۵۲ با حد استاپ بالای ۷۳ مناسب است.

برای ادامه حرکت کاهشی می بایست این سطوح مقاومت ۷۱٫۴۳ و ۷۳٫۰۰ پایدار بمانند تا قیمت بتواند با شکست سطح ۶۸٫۸۱ (پایین ترین سطح دیروز) به سوی نرخهای ۶۸٫۷۳ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) و ۶۷٫۵۲ کاهش یابد. انتظار می رود معامله گران در سطح پایین ۶۸٫۸۱ فرصتهایی برای فروش بوجود آورند.

همچنان در خصوص حرکت صعودی روز دوشنبه نفت برنت دریای شمال تردیدهای وجود دارد و می بایست در انتظار انتشار اخبار و رویدادهای مرتبط با آن بود. همچنان بر این باوریم که روند حرکت کماکان نزولی است و از این رو تحولات قیمت را با حرکت نزولی دنبال می کنیم.

برای امروز نیز سطح ۷۱٫۴۳ همچنان به عنوان سطح مقاومت اولیه عمل خواهد کرد و این بدان معنا است که فروشندگان در بالا این سطح دستورات استاپ قرار داده اند و حرکت به سوی نرخهای بالا به کندی صورت می گیرد. سطح حمایت اولیه قیمت بر روی نرخ ۶۸٫۸۱ قرار دارد.

بنابراین تا هنگامی که سطح مقاومت ۷۱٫۴۳ در سطوح بالا پایدار است، همچنان نسبت به ورود در نرخهای پایین ۶۸٫۸۱ برای فروش اقدام خواهیم کرد و پیش بینی می شود، حرکت کاهشی قیمت موفق به شکست سطح ۶۷٫۵۲ شود.

به همین خاطر در نمودار پایین می بینیم که ناتوانی قیمت نفت برنت برای تثبیت قیمت در بالای سطح مقاومت ۷۲٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) خریداران را همچنان ناامید کرده است.

بنابراین برای امروز انتظار می رود، سطوح مقاومت ۷۱٫۴۳ و ۷۳ دلار/بشکه از این پس سد محکمی در برابر حرکت افزایشی نفت برنت دریای شمال باشد و به نظر می رسد که فروشندگان کنترل بازار را کاملاً در دست دارند و قیمت همچنان به سوی نرخهای پایین کشیده می شود.

این موضوع نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی باشد مخصوصا اگر امروز سطح ۶۸٫۸۱ شکسته شود که آن وقت زمینه را برای کاهش مجدد قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۶۷٫۵۲ دلار/بشکه یعنی پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر فراهم می آورد که دیروز بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت