تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) پنجشنبه برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره در عدد ۰٫۰۵% باقی ماند. اما مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر دلار و سایر ارزها اندکی افزایش یابد، سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بود.

از آنجایی که در جلسه دیروز به مسئله توسعه سیاست های انبساطی و تدوین بسته محرکهای اقتصادی جدید کوچکترین اشاره ای نداشت، معامله گران اقدام به بستن پوزیشن های فروش قبلی خود کردند که همین امر تقویت یورو را تا سطح ۱٫۲۴۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) موجب شد اما همانطور که در نمودار پایین مشخص است قدرت ماندن در این سطح را نداشت و دوباره تا حدود ۱٫۲۳۶۰ نزول کرد.

از آنجایی که روند کلی یورو همچنان کاهشی پیش بینی می شود، برخی از معامله گران نیز در انتظار شروع حرکت صعودی و اقدام به فروش در نرخهای نزدیکی منطقه مقاومت ۱٫۲۴۳۰ و ۱٫۲۴۵۰ (خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه) هستند.

هرچند دیروز دراقی بسته محرکی جدیدی برای اقتصاد اروپا اعلام نکرد اما در کل اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان دو بانک مرکزی اروپا و آمریکا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و در میان مدت و بلند مدت دلیلی برای تغییر روند EURUSD از نزولی به صعودی وجود ندارد.

ماریو دراقی همچنین اعلام کرد که این نهاد در مورد اینکه آیا برای احیای وضعیت اقتصاد منطقه اروپا اقدامات انبساطی بیشتری انجام خواهد داد یا نه گفت که در اوایل سال آینده (در جلسه ماه ژانویه یا مارس) تصمیم گیری خواهد کرد.

نکته مهم دیگر آنکه آقای دراقی اذعان کرد که به مخالفان این سیاست (آلمان) و یا هر کس دیگری اجازه نمی دهد که بخواهد این برنامه انبساطی را متوقف کند.

انتظار برای گزارش امروز و خوشبینی برای احتمال افزایش تعداد اشتغال ایجاد شده و به تبع آن، امکان سیاست افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده در اواسط سال آینده، آنقدر زیاد بوده که حتی سخنان دراقی تنها یک تاثیر آنی و مقطعی در بازار داشت و معامله گران باز هم به دلار وفادار ماندند.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطح مقاومت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا بر روی ۱٫۲۴۵۰ منطقه مستحکمی است که شکستن آن کار ساده ای نیست و بنابراین، کماکان چشم انداز حرکت این زوج برای ما نزولی است مخصوصا اگر امروز آمار اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بالاتر از پیش بینی ها (۲۳۰۰۰۰+) اعلام شود.

آمار NFP ایالات متحده در این دوره احتمالاً این ماه با نوسانات قابل توجه همراه باشد زیرا پیش بینی های مختلفی در مورد آن وجود دارد و بازار به خوبی می داند که این آمار، بر سیاستهای آتی بانک فدرال رزور آمریکا (خصوصاً درباره افزایش نرخ بهره) تاثیر خواهد داشت.

در سایر تحولات در قیمت جهانی اونس طلا نیز هم اکنون قیمت در حدود پنج روز است که در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱۱۹۱ و ۱۲۱۳ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند.

با این حال تا زمانیکه حرکت جدید آغاز شود، انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا مابین نرخهای ۱۱۹۱ و ۱۲۱۳ در نوسان خنثی باقی بماند تا در واکنش به خبر امروز یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود. وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران را قویتر خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو