تحلیل قیمت جهانی اونس طلا در آستانه اعلام اشتغال آمریکا 

روز گذشته جلسه بانک مرکزی اروپا برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت تغییری در نرخ بهره که فعلا در عدد ۰٫۵ درصد متوقف شده است اعمال نشد . اما همانگونه که قبلا اشاره کردیم توجه اصلی بازیگران بازار به سخنان دراقی ( ریس بانک مرکزی اروپا ) بود .  دراقی روز گذشته اعلام کرد که برنامه کاهش نرخ سپرده بانکهای تجاری به زیر صفر درصد فعلا در دستور کار بانک مرکزی اروپا نیست و این جمله کافی بود تا بازارهای سهام به شدت سقوط کنند و بدنبال آن یورو در مقابل دلار خود را به بالاترین نرخهای سه ماهه گذشته کشاند.

در حال حاضر بازار به شدت نگران وضعیت بورسهای جهانی است که در روزهای اخیر سقوط قابل توجهی داشتند . از میان کشورهای صنعتی و پیشرفته حتی یک استثنا هم نداشتیم و از استرالیا و ژاپن گرفته تا امریکا و کانادا و بورسهای اروپا همگی سقوط ، و نه نزول ، قابل توجهی داشتند . به همین دلیل دیروز قیمت اونس طلا، هرچند نه چندان قاطعانه تا سطح ۱۴۲۲ تقویت شد اما بعد از موجی کوتاه بازار مجددا سر در گریبان فرو برد و به انتظار خبر امروز NFP (لیست حقوق بگیران غیر کشاورزی ) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران نشست .

امروز اولین جمعه ماه ژوئن است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمعه ماه میلادی اعلام می شود. این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است .

اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که بانک مرکزی آمریکا دلائل کافی برای توقف سیاستهای انبساطی و کاهش برنامه خرید اوراق قرضه ( ۸۵ میلیارد دلار در ماه ) دارد و بنابراین انتظار تضعیف اونس را داریم اما اگر این بخش اقتصاد نیز مشکلی به مشکلات اقتصاد اول جهان اضافه کند نباید انتظار تضعیف اونس طلا را داشت .

برای ماه مه بازار انتظار عددی در حدود ۱۷۰۰۰۰+ را دارد که میزان بالایی ایست . به عبارتی بازار انتظارات خود را پایین آورده که این خود کمکی به اونس طلا محسوب می شود زیرا از میان شاخصهای مربوط به بازار کار ( مثل شاخص اشتغال بخش خصوصی ADP و متقاضیان استفاده از مزایایی بیمه بیکاری هفتگی ) که با NFP رابطه مستقیم دارند و در این روزها اعلام شدند هیچ کدام حد مطلوبی نداشتند .

از نظر تحلیل تکنیکالی نیز همانگونه که در چارت پایین مشاهده می فرمایید قیمت توانسته است که از ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث خارج شود و اگر امروز قادر به عبور از سطح ۱۴۲۲ ( سطح فیب ۵۰ درصدی) باشد، آنگاه خریداران می توانند تا حدی به استمرار حرکت صعودی امیدوار باشند و در این صورت ، هدف بعدی صعودی سطوح ۱۴۴۲ ( فیب ۶۱٫۸ درصدی) و سپس ۱۴۶۶ ( فیب ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارند. از نظر تحلیل امواج الیوت نیز در چارت پایین می بینیم که قیمت در موج صعودی C قرار گرفته است که از ادامه صعود اونس طلا خبر می دهد البته همانطور که اشاره شد برای تایید بیشتر می بایست سطح ۱۴۲۲ شکسته شود تا نسبت به این موج اطمینان پیدا کنیم .

در واقع این سومین موج از چرخه سه موجی بزرگ A, B , C است که از سطح ۱۳۲۱٫۳۵ ( پایین ترین حد ۱۶ آوریل ) آغاز شده است و بر اساس تحلیل سطوح فیبوناچی می تواند در این موج تا سطح ۱۴۶۶ بالا آید که البته این امر مستلزم شکست سطح ۱۴۴۲ می باشد.  

سطح حمایت امروز نیز بر روی منطقه ۱۳۷۲ قرار گرفته است و در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی این فلز و هدف بعدی آن مشخص شده است اما تا آن زمان بهتر است منتظر واکنش اونس طلا به خبر امروز اشتغال آمریکا باشیم و ببینیم که آیا قیمت اونس طلا موفق به شکست و تثبیت بالای سطح ۱۴۲۲ می شود ؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلااونس طلا