تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانگونه که در نمودار پایین مشاهده می کنید، قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر به تثبیت در پایین سطح حمایت ۶۶٫۹۱ دلار/بشکه شده و دوباره در روندی کاملاً نزولی قرار گرفته است که در این موج می تواند مجدد به سوی سطوح ۶۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) و پس از آن به سطح ۶۳٫۷۲ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر) کاهش یابد.

همانطور که قبلاً گفته شد، چه روند اصلاحی از نرخ ۶۳٫۷۲ تا سطح ۶۹٫۵۰ تکمیل گردد یا نه، در میان مدت، حرکت روندی نزولی خواهد داشت. شکسته شدن سطح ۶۵٫۰۰ شروع مجدد روند نزولی نفت خام سبک آمریکا را تا سطح ۶۳٫۷۳ نوید خواهد داد.

با ناتوانی قیمت نفت آمریکا برای عبور از سطح مقاومت اصلی ۶۹٫۷۰ قیمت دوباره به سطوح پایین بازگشته است. ادامه حرکت اصلاحی چندان مطمئن به نظر نمی رسد و در مقابل تا زمانیکه سطح مقاومت اولیه ۶۷ پایدار است، چشم انداز حرکت نزولی است.

در چشم انداز کوتاه مدت، تا زمانیکه سطح مقاومت ۶۷ پایدار است، روند حرکت همچنان نزولی خواهد بود. چنانچه پیشتر گفته شد، روند تثبیت قیمت که از نرخ ۶۳٫۷۲ شروع شده بود، پیشتر در سطح ۶۹٫۵۰ تکمیل شده و انتظار می رود سقوط قیمت از این نرخ دوباره تا سطح ۶۳٫۷۲ ادامه یابد.

در ادامه سقوط قیمت نفت، بانک سرمایه گذاری آمریکایی مورگان استنلی پیش بینی خود را از قیمت نفت به شدت کاهش داد و اعلام نمود که در سال آینده قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۴۳ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

این بانک آمریکایی همچنین برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز سقوط قیمت تا سطح ۷۰ دلار در هر بشکه را پیش بینی کرد که همین موضوع نیز منجر به کاهش قیمت نفت در بازار شده است و از این رو، به باور ما در شرایط فعلی، بهترین گزینه فروش دوباره نفت خام سبک آمریکا با هدف ۶۳٫۷۲ دلار/بشکه است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

هفته جدید در شرایطی آغاز می شود که اخبار مهمی همچون جلسه بانک مرکزی اروپا و آمار اشتغال آمریکا (NFP) را پشت سر گذاشته ایم و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد.

امروز قیمت نفت برنت موفق به ثبت رکورد نزولی جدیدی از ماه اکتبر ۲۰۰۹ به این سو شد و سرانجام همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت آن به زیر سطح ۶۷٫۵۰ دلار/بشکه کاهش یافت.

از نظر تحلیل تکنیکال تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند نفت برنت را نزولی می دانیم و اگر همچنان وضعیت نفت در شرایط فعلی باقی بماند که احتمال آن نیز زیاد است در میان و بلند مدت باید در موج بزرگ نزولی C انتظار ریزش قیمت تا سطح ۵۴٫۲۱ را داشت که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی در نمودار پایین می باشد.

بنابراین در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از تضعیف نفت برنت را داشت که احتمالا در کوتاه مدت سطح ۶۳٫۱۸ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و در میان مدت ۱۶۱٫۸ درصدی را نشانه خواهد رفت.

با توجه به قرار گرفتن قیمت نفت برنت در زیر نرخ ۶۷٫۵۰  اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن های فروش و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین است و معامله گران کماکان متمایل به فروش نفت برنت هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش نفت برنت با هدف ۶۳٫۱۸ دلار/بشکه تلقی می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت