تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

انتظار بازار برای اعلام محرک های جدید اقتصادی در اروپا و اظهار نظر مختلف مقامات در این خصوص، یکی از عوامل اصلی افزایش فشارهای جدید نزولی بر یورو است.

امروز آقای اوالد نوتنی، از اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) و ریس بانک مرکزی اتریش به این نکته اشاره نمود که بانک مرکزی اروپا برای تقویت و احیای بیشتر اقتصاد منطقه اروپا اقدامات بیشتری را در جهت خرید اوراق قرضه دولتی انجام دهد.

این اظهارات، احتمال اعلام سیاستهای جدید محرک اقتصادی (QE) را بیشتر کرد و در نتیجه، یورو مجدد تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار گرفت. زمزمه هایی مبنی بر ادامه سیاستهای انبساطی و افزایش بودجه آن، قطعاً بر حرکت یورو تاثیر گذار خواهد بود و از آنجاییکه خرید اوراق قرضه دولتی رفته رفته بیشتر می شود، بانک مرکزی اروپا در اوایل سال آینده برای تقویت رشد اقتصادی ناگزیر به سیاستهای بیشتر انبساطی روی خواهد آورد.

با عبور یورو از ۱٫۲۲۵۰ مجددا این گمانه زنیها در خصوص خرید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی اروپا در بازار شنیده می شود و اگر مقامات ECB تشخیص دهند که تورم منفی واقعا به اقتصاد آنان ضربه می زند ماه آینده (ژانویه) فرصت بسیار مناسبی است تا سیگنال مشخصی روانه بازار کنند.

نوسانات بسیار سنگینی بر زوج ارز یورو – دلار وارد شده و قیمت هم اکنون در پایین سطح مقاومت ۱٫۲۳۰۰ در حال تثبیت است که کمترین سطح در ۲ ساله گذشته محسوب می شود و برای امروز سفارشات فروش یورو به ترتیب در چندین مرحله ۱٫۲۳۱۰ ، ۱٫۲۳۱۵ ، ۱٫۲۳۴۰ و ۱٫۲۳۶۰ الی ۱٫۲۳۸۰ قرار دارند و سطوح حمایت امروز نیز به ترتیب در ۱٫۲۲۵۰ ، ۱٫۲۲۲۵ و ۱٫۲۲۲۰ تشکیل شده اند.

این هفته مهمترین رویداد خبری بازار در روز پنجشنبه به ارائه دور سوم از اعطای وام های بلند مدت کم بهره موسوم به TLTRO بانک مرکزی اروپا به بانکها در سطح منطقه یورو و سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا در آستانه جلسه بانک فدرال رزرو در هفته آینده است.

**********************************

در سایر تحولات، تمرکز بازار همچنان بر افزایش شاخص دلار آمریکا است که اکنون به بالای سطح ۸۹٫۵۰ رسیده است و همانطور که در نمودار پایین مشخص است توانسته با قدرت از سطح ۸۹٫۳۰ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) عبور کند. بنابراین شاخص دلار ظاهرا چاره ای جز قوی شدن ندارد.

از طرفی چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مثبت است و از طرف دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا که همواره وابستگی بالایی با شاخص دلار داشته است بدلیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره آمریکا در حال افزایش می باشد.

از این رو از آنجاییکه انتظار برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اواسط سال آینده افزایش یافته است، پیش بینی می کنیم حرکت صعودی دلار در مقابل ارزهای اصلی ادامه یابد.

از سوی دیگر، روز جمعه آمارهای اشتغال ایالات متحده بسیار مثبت و بالا اعلام شد و حرکت دلار نیز در برابر ارزهای اصلی صعودی باقی خواهد بود و به انتظار صعود شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت ۹۰٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) هستیم که در نمودار پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار