تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در تقویم اقتصادی امروز، اخبار چندانی از اقتصاد آمریکا منتشر نخواهد شد تا محرّک اونس طلا باشد و در مجموع این هفته بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده، خبر خاصی منتشر نخواهد شد.

بدین جهت انتظار داریم حرکت قیمت در روندی خنثی ادامه یابد. در حرکت افزایشی نیز خریداران اونس طلا می بایست تا زمان عبور قیمت از سطح مقاومت ۱۲۱۵ به انتظار بمانند تا قیمت به هدفهای ۱۲۲۲ و ۱۲۳۸ برسد و این در حالی است که فروشندگان در کانال نزولی تمایل به ورود مجدد پوزیشن فروش در زیر نرخهای ۱۱۹۱ و ۱۱۸۵ هستند.

سطح مقاومت ۱۲۱۵ از آنجاییکه چتد بار این سطح لمس شده است از اهمیت خاصی برخوردار است و شکسته شدن آن از منظر تحلیل تکنیکال به منزله افزایش تا سطوح ۱۲۲۰ ، ۱۲۲۲ و ۱۲۳۸ خواهد بود. در بازار فیزیکی، طلا از حمایت زیادی برخوردار نیست زیرا قیمت طلا در بازار چین که بزرگترین مصرف کننده این فلز گرانبها است ۵۰ سنت ارزانتر از قیمت جهانی اونس طلا معامله می شود.

این در حالی است که روز گذشته این اختلاف قیمت طلای چین با طلا جهانی در حدود ۲+ دلار گرانتر بود و این موضوع نشان می دهد که تقاضای خرید فیزیکی ضعیف است. در حرکت نزولی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطوح حمایت ۱۱۹۱ و ۱۱۸۵ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش است.

در سایر تحولات، بهای نفت خام سبک آمریکا نیز تا آستانه ۶۲ دلار سقوط کرده است و همگان را بهت زده کرده و این سوال بصورت جدی مطرح است که این موج نزولی نفت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

هر چند که وارد منطقه اشباع فروش شده ایم اما اصول تکنیکی بازار به ما می گوید تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت نفت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت فروش است.

بنابراین بازار اونس طلا همچنان در روند خنثی/توقف قرار دارد و در انتظار انتشار رویدادهای مهم خبری هستند که هفته آینده از جلسه بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد و همچنان در روند خنثی قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت بمانیم تا یکی از سطوح ۱۱۸۵ یا ۱۲۱۵ با قدرت شکسته شوند.

در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای محدود و باریک مابین ۱۱۸۵ و ۱۲۱۵ در حال نوسان است و بزودی یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. اونس نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر هفته آینده بانک مرکزی آمریکا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

بنابراین به نظر می رسد اگر تحولات امروز یا آمار خرده فروشی آمریکا در روز پنجشنبه منجر به خروج قیمت از این روند خنثی نشود، لااقل تا پیش از جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۷ دسامبر قیمت اونس طلا نتواند از منطقه خنثی بگذرد و برای این مهم به شواهد و مدارک قوی تری از بیانیه بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاست های پولی در سال آینده نیاز داریم و برای امروز انتظار داریم تنها در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۱۵ فرصتهای جدیدی برای ورود معامله گران به خرید ایجاد نماید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا